Lexus RX450h

Binnen de hogere marktsegmenten vaart Lexus zijn eigen koers. De nieuwe generatie RX is opnieuw een SUV in de topklasse met sterke en onderscheidende eigenschappen.

Tekst: Bart van den Acker

 

Er is maar één versie van de RX, de 450h, waarbij de ‘h’ staat voor hybride. De 3,5 liter V6 benzinemotor is ten opzichte van de vorige generatie gemoderniseerd en gekoppeld aan twee elektromotoren, waarvan er één tussen de achterwielen zit. Op die manier heeft de RX dus vierwielaandrijving.

Lexus RX450hPrijs vanaf € 69.990,- Bijtelling 25 procent

De RX is een ‘full hybrid’, wat inhoudt dat de auto ook kortstondig volledig elektrisch kan rijden. In de huidige tijd is het goed te benadrukken dat de Lexus in zijn eigen elektriciteit voorziet en dus nóóit aan de stekker hoeft. Anders dan de vorige RX gebruikt deze de benzinemotor bij snelheidsopbouw vrijwel vanaf stilstand; alleen de eerste paar meter wordt de massa elektrisch in beweging gebracht. De mogelijkheid elektrisch te rijden is niettemin best realistisch. Met een voorzichtig gasvoetje of op de adaptieve cruise control, kan de RX450h in stadsverkeer gedurende een aantal kilometers volledig elektrisch een constante snelheid van 50 km/u aanhouden. Met een druk op de EV-knop rijdt de RX helemaal elektrisch, maar met stoppen en optrekken houdt dat na een paar kilometer wel op. De hybridetechniek wérkt wel: ik reed steeds een praktijkverbruik rond 1 op 11, wat zuinig is voor een SUV met een eigen gewicht van twee ton. De RX450h mag trouwens ook twee ton trekken, wat uniek is voor een hybride.

Lexus heeft een herkenbare stijl in vormgeving ontwikkeld. Die zien we ook hier terug. Simpel: je vindt het fantastisch of vreselijk! Hetzelfde geldt voor het interieur. Maar de kwaliteit staat buiten kijf.

Geschikt om heel grote afstanden mee af te leggen

Opvallend is dat de RX niet leverbaar is met zeven zitplaatsen. De interieurruimte is ruim voldoende voor vier volwassenen. De bagageruimte is met krap 500 liter kleiner dan verwacht. Dat komt door de ruimte die de batterij inneemt. Nog een paar kritiekpuntjes? Ik mis de mogelijkheid om automatisch in te parkeren. De adaptieve cruise control met stopfunctie werkt fantastisch in de file, maar reageert soms traag bij het wisselen van rijbaan. De diverse functies op de grote display vragen zo veel ‘Fingerspitzengefühl’, dat bediening onder het rijden soms nauwelijks mogelijk is.

Met zijn veercomfort, geluidscomfort en (na gewenning) bedieningsgemak ademt de RX een zekere rust. Daarmee is het een uitermate relaxte auto om te rijden, bij uitstek geschikt om heel grote afstanden mee af te leggen. Net als bij elk model behandelt Lexus de RX-klant als een vorst. Zo wordt de auto voor een onderhoudsbeurt op een willekeurig adres gehaald en gebracht en van binnen en buiten schoon weer afgeleverd.

Conclusie: deze RX450h is een logische opvolger van de vorige, net weer even verder doorontwikkeld en opnieuw heerlijk voor intensief gebruik. De combinatie van het naar verhouding lage brandstofverbruik én de mogelijkheid twee ton te trekken maakt ’m uniek in zijn soort.

Delen