Licht op de feiten

De kwestie rond het omzetplafond van het Martini Ziekenhuis krijgt een bijzonder staartje nu een verzekerde van een van de twee betrokken zorgverzekeraars, Zilveren Kruis (de andere is a.s.r.) naar de rechter dreigt te stappen. Niet omdat hij patiënt is want dat is hij niet, maar vanwege het principe. Hij is verzekerde bij Zilveren Kruis en vindt dus dat hij recht heeft op zorg in het Groningse ziekenhuis.

Recht op zorg heeft de man natuurlijk zeker. Maar advocaat Bastiaan Wallage, gespecialiseerd in gezondheidsrecht, geeft hem weinig kans als hij zijn gelijk bij de rechter wil halen. Omzetplafonds bestaan immers niet voor niets.

Het punt is alleen: de verzekerden weten het niet. Ze gaan ervan uit dat ze verzekerd zijn en dat ze dus terechtkunnen in ‘hun’ ziekenhuis op het moment dat ze zorg nodig hebben. Dat daar een grens aan kan zitten, is onbekend voor ze. Ook weten nog te weinig verzekerden dat ze gebruik kunnen maken van zorgbemiddeling. Mogelijk kunnen ze hiermee zelfs in een van de andere ziekenhuizen in de regio sneller terecht, als daar een kortere wachttijd geldt voor de betreffende ingreep.

‘Óf de communicatie schiet te kort, óf verzekerden verdiepen zich onvoldoende’

Deze zaak is dus toch wel belangrijk: ze werpt licht op hoe de feiten ervoor staan. De conclusie hieruit kan zijn dat óf de communicatie over de zorg vanuit de overheid, zorgaanbieders en zorgverzekeraars over de zorg tekortschiet, óf dat verzekerden zich onvoldoende verdiepen in de mogelijkheden en grenzen van hun zorgverzekering. De waarheid zal in het midden liggen.

Delen