Mash Adventure 400 Touring

Een echte allroad, met koffers en bagagerek, voor zo’n 6000 euro. De Mash Adventure 400 Touring biedt veel waar voor zijn geld, al zijn er ook duidelijke minpunten.

Tekst en beeld: Peter Aansorgh

 

Mash is een Frans merk, maar de 400 Adventure wordt in China gebouwd; vandaar de lage prijs. Het is een veelzijdige allroad die elk wegdek aankan door zijn lage gewicht, lange veerwegen en grote voorwiel dat gemakkelijk over oneffenheden rolt. De zithoogte is met 880 mm niet extreem hoog en dankzij het windscherm zit je heel comfortabel.

Prijs vanaf € 6344,-

De Mash 400 Adventure combineert veelzijdigheid met een moderne styling: een conisch gevormd, aluminium stuur, een fraaie achterbrug, leuk ontworpen uitlaten en een mooi bagagerek. Minder fraai is dat de bevestigingsbout van het zadel dwars door de bekleding heen gaat, en dat de niet waterdichte, aluminium koffers en hun slotjes nogal fragiel zijn, al wordt dat in de loop van 2017 aangepast. Nog een minpuntje: de zijstandaard is te lang, waardoor de motor met lading in de koffers al gauw op omvallen staat.

Deze allroad voelt zich het beste thuis op secundaire wegen. De luchtgekoelde 397cc eencilindermotor loopt trillingsvrij en geeft een mooie, bepaald niet brave plof, maar biedt met 29 pk bij 7000 tpm nét te weinig power voor snelwegen. Zonder koffers haalt hij wind mee 140 km/u. Mét koffers ligt de top lager, bovendien wordt de motor dan boven de 120 km/u heel wiebelig, wat waarschijnlijk te wijten is aan de Chinese Kenda-banden. Met banden van een A-merk kon dat weleens anders zijn, maar nu is het echt een motor voor stad en platteland, niet voor de snelweg.

De eencilinder loopt trillingsvrij

De eenpitter trekt goed vlot van 2500 tpm tot 7500 tpm. Hij heeft trekkracht genoeg om op bochtige, secundaire wegen lekker te jagen wanneer de motor een beetje op toeren blijft en de uitstekend schakelende vijfbak geregeld in actie moet komen. Heel prettig is het lage verbruik, dat rond de 1:25 ligt. De 19-litertank is daardoor goed voor een aardige actieradius, al is het jammer dat het reservelampje al aangaat als de tank nog maar half leeg is.

De 400 Adventure stuurt gemakkelijk, zolang er niet al te sportief wordt gereden. Bij heel sportief bochtenwerk gaan de dual purpose banden eng aanvoelen. Logisch, want zo’n band is nu eenmaal een compromis. Pluspunt is dat deze Mash vanwege diezelfde banden wel elk terrein aankan. Dankzij de ietwat stug afgestemde FastAce Performance-vering, is de wegligging best aardig. De machine deint in elk geval niet, waardoor hij gemakkelijk te controleren is. Ook offroad; de Mash laat zich zeer eenvoudig over gravelpaden sturen, dankzij het veerkarakter en de goed te doseren koppeling. De remmen zijn ook afgestemd op dit werk: ze zijn niet te fel, waardoor ze ook in het terrein goed te doseren zijn. ABS krijgt hij in de loop van 2017.

Conclusie: de Mash Adventure 400 biedt voor weinig geld veel rijplezier. Zeker voor houders van het A2-rijbewijs, die weinig keuze hebben in de categorie tot 48 pk. Daarnaast is het lage verbruik een pré.