Mazda CX-5
Voor Mazda’s eerste middenklasse-SUV gebruikt het Japanse merk de modernste technieken. In sommige opzichten doorbreekt Mazda zelfs trends en dat geeft de CX-5 enkele opzienbarende eigenschappen, zoals een heel bescheiden brandstofverbruik.
Tekst: Bart van den Acker
PRIJS vanaf € 25.990,- | VvAA LEASE vanaf € 579,24 | BIJTELLING 20%
Ruim dertig jaar geleden heb ik een autotechnische opleiding gehad. Daar werden bepaalde maatstaven gedoceerd, over wat technisch wel en niet ‘kan’. Deze worden door Mazda overhoopgegooid, doordat de benzinemotor van de CX-5 iets flikt wat tot nu toe niet ‘kon’: een compressieverhouding van 14:1. Die term mag u meteen weer vergeten, net als de hiervoor verzonnen naam ‘SkyActiv’. Belangrijker is het resultaat van deze doorbraak: het hoge rendement van de 2,0 liter motor. Dat betekent enerzijds een hoog vermogen (121 kW/165 pk), maar anderzijds ook een laag brandstofverbruik, waarbij de motor slechts gering wordt belast.
Mazda zet zich hiermee af tegen de downsizingtrend die vrijwel alle andere merken toepassen, waarbij een kleine motor met een turbo een hoog vermogen en theoretisch laag verbruik haalt. De Mazda-oplossing geeft technisch gezien hogere verwachtingen voor de levensduur van de motor: dat is duurzaamheid in zijn oorspronkelijke betekenis.
Een SUV is niet de ideale autovorm als het om zuinigheid gaat, maar ik reed met deze Mazda wel een verbazingwekkende 1 op 15. Daarbij heb ik in normaal, wisselend verkeer gereden, maar wel volop gebruik gemaakt van al wat de Mazda biedt: cruise control, schakelindicatie en het stop-startsysteem, dat bij Mazda trouwens ook anders én beter werkt dan bij andere merken.
Op de weg is de motor heerlijk soepel en sterk bij lage toerentallen. Hier past de zestraps automaat die Mazda optioneel biedt uitstekend bij, al is de handgeschakelde zesbak geen straf. Door die lage toerentallen is hij ook heel stil op kruissnelheid. Daarnaast is de CX-5 sterk genoeg om een geremde aanhangwagen tot 1800 kg te trekken. Da’s een flinke trailer met boot, of een paardentrailer met twee paarden!
De CX-5 is Mazda’s eerste middenklasse-SUV met een stoer uiterlijk, een hoge carrosserie en dito zitpositie. Voorin zit je op prima stoelen, de achterbank is wat vlak en hard. De rugleuning is in delen om te klappen als je achter de auto staat, handig. Het dashboard is compleet, overzichtelijk, ergonomisch in orde, maar wel wat somber, met al dat zwart.
Op de weg voelt de CX-5 sportiever aan dan andere SUV’s. Hij stuurt scherp, maar dat gaat een beetje ten koste van het rijcomfort, vooral omdat kleine oneffenheden relatief hard in het interieur doorkomen.
Conclusie: de Mazda CX-5 kent een vliegende verkoopstart, omdat de voorwielaangedreven benzineversies tot 1 juli belastingtechnisch interessant zijn. Maar ook los daarvan heeft deze zeer goed gebouwde nieuwkomer dankzij zijn vernieuwende techniek heel veel te bieden.