Mini-bureaucratie

Dag 1
Zoals met de huisarts afgesproken en vaker gedaan, stuur ik een verzoek voor het reguliere bloed- en urineonderzoek per mail naar de huisartsassistente. Die regelt de aanvraag bij een regionaal diagnostisch laboratorium. In de automatische reply staat: ‘Wij hebben uw mail ontvangen. In het kader van de nieuwe AVG wetgeving zijn wij overgestapt naar een beter beveiligde mail. Wij zullen u niet beantwoorden via deze mail maar via Zorgmail secure. We streven er naar u binnen 5 werkdagen te antwoorden.’

Dag 2
Geen reactie

Dag 3
Geen reactie

Dag 4
Ik bel op. Assistente: ‘Wij doen niet meer aan mails. U kunt tijdelijk ook geen mails meer sturen.’ Wel wat verwarrend want op de praktijksite staat nog steeds het mailadres en wie belt krijgt dit eveneens te horen.  Wanneer ik aangeef dat ik een ontvangstbevestiging heb gekregen belooft de assistente op zoek te gaan naar mijn mail.

Dag 5
Assistente: ‘Ik moet uw verzoek met de huisarts bespreken. Belt u vanmiddag maar terug.’ Tweede telefoontje: ‘De aanvraag wordt geregeld.’ Via Zorgdomein krijg ik een lijstje, maar hierop ontbreken belangrijke onderzoeken. De aanvraag blijkt te zijn gedaan door de praktijkondersteuner.

Dag 6
Ik vraag de medewerkster van het diagnostisch laboratorium, die het bloed afneemt, of de ontbrekende bepalingen toegevoegd kunnen worden. ‘Nee, alles gaat volautomatisch! Misschien kan dit nog wel via de huisartsassistente geregeld worden.’ Gelukkig lukt dit voor het bloedonderzoek. Maar voor het ontbrekende urineonderzoek moet een nieuwe aanvraag worden ingediend.

Dag 7

Dag 8

Dag 9
Omdat er geen bericht via Zorgdomein komt, bel ik de assistente. ‘Ik kan hierover niets terugvinden in het dossier. Ik zal het met de huisarts bespreken. Belt u vanmiddag maar terug.’

Dag 10
Vroeger moest je urine in een ‘container’ verzamelen. Nu heet dat keurig een ‘bokaal’. De medische branche maakt het je niet gemakkelijker maar wel leuker. Op het formulier van het diagnostisch laboratorium dat ik ontvang, staat dat de huisartsassistente hier zelf de bokaal moet aanvragen. Maar die weet van niets. Ik bel dus het laboratorium met de vraag of ík daar de bokaal mag afhalen. ‘Nee, de assistente moet toch écht zelf telefonisch contact opnemen.’

Dag 11
De assistente deelt mij telefonisch mee dat ik de bokalen bij het diagnostische laboratorium moet afhalen maar deze – eenmaal gevuld – bij haar voor half elf moet inleveren. In het verleden was het precies het omgekeerde.

Dag 12

Dag 13
Bij het afhalen van de bokalen bij het diagnostisch laboratorium beloof ik dat deze keurig zal inleveren bij de huisartsassistente. De medewerkster begrijpt er niets van: ‘U kunt deze bokalen beter hier inleveren.’

Dag 14

Dag 15

Dag 16
Ik lever de bokalen in. Over circa vijf dagen krijg ik per post de uitslag. Dat is precies drie weken na de aanvraag.

Delen