Momentopname
Belgische artsen maken zich boos over de nieuwe recensie-website Wisdoc, waarop patiënten hun ervaringen over artsen kunnen delen. Een opzet zoals we die in Nederland al geruime tijd kennen onder de noemer ZorgkaartNederland. Volgens de Orde der Artsen – de Belgische evenknie van de Federatie Medisch Specialisten – is de site Wisdoc ‘subjectief, misleidend en gevaarlijk’.
Het is zinloos gesputter van artsen die niet lijken te willen toegeven aan het feit dat de wereld om hen heen verandert. Ook in Nederland is geprobeerd om het initiatief van patiëntwaarderingen onderuit te halen. Toen ik daar vorige jaar op deze plaats my two cents over gaf, reageerde een lezer met de opmerking dat het onderzoek waarnaar de NOS-berichtgeving verwees werd gepubliceerd in een tijdschrift waarover artsen de redactie voeren, die ‘hun cynische mening over ZorgkaartNederland nooit onder stoelen of banken hebben gestoken’.
Zinloos gesputter van artsen die niet lijken te willen toegeven aan het feit dat de wereld om hen heen verandert
Dat onze zuiderburen dezelfde discussie nu een jaar later ook nog eens gaan voeren, klinkt een beetje als een flauwe Belgenmop. De Orde der Artsen heeft weliswaar gelijk als ze stelt dat iedere score op Wisdoc een momentopname is. Maar heel veel momentopnamen bij elkaar opgeteld geven wel degelijk een beeld van hoe een groep patiënten tegen een arts of een zorgorganisatie aankijkt. Daar kun je dan vervolgens als arts of als zorgorganisatie heel boos om worden als die score tegenvalt. Maar je kunt je ook achter de oren krabben en denken: blijkbaar probeert iemand me iets duidelijk te maken.
6 reacties
Interessant is de nieuwe beweging ” whichpatient” .
Een online platform voor zorgverleners om patienten ( anoniem) te beoordelen.
Patienten worden onder meer beoordeeld op zaken als :
– op tijd op afspraak komen
– therapietrouw
– bejegening
( De zorgverlener af en toe een schouderklopje geven levert bijv. bonuspunten op. )
Jaarlijks is er de patient van het jaar verkiezing op basis van de gezamenlijke waarderingen.
De patienten die zwaar onder de maat zitten worden gemeld bij een centraal aanmeldpunt, en krijgen een virtuele gele kaart in hun medisch dossier .
Ja, je moet met je tijd mee he?
E.Kriek
16 mei 2017 / 11:30Ik zou het geen gek idee vinden Edward.
Frank van Wijck
16 mei 2017 / 12:18Mooi Frank !
Zorgverleners en patienten eerlijk en open over elkaar, in al hun menselijkheid en kwetsbaarheid.
( Maar: moet dat dan per se online? Daar hadden we de spreekkamer toch voor? )
E.Kriek
16 mei 2017 / 20:42In die spreekkamer zit niemand om je mening mee te delen.
Frank van Wijck
16 mei 2017 / 21:40In de spreekkamer zit juist degene waar kritiek over gaat: de dokter zelf. Maar het is sinds mensenheugenis al zo: veel cliënten klagen niet direct tegen de dokter maar pas later tegen de spreekuurassistente en de buurvrouw. Dat hoorden we als artsen nooit terug, en/of er werd een andere arts gezocht. Nu kunnen we het lezen/horen en er ook nog iets van leren. Als we willen, tenminste…
F.E. Hartog
19 mei 2017 / 09:20En van dat “willen” blijkt nog niet bij iedereen sprake te zijn helaas.
Frank van Wijck
19 mei 2017 / 12:58