Monddood
Wanneer alle redelijkheid is verdwenen in de communicatie met bepaalde zorgverzekeraars
Wanneer we niet worden ondersteund bij onze inspanningen en niet gefaciliteerd bij onze investeringen
Wanneer we ons mooie vak moeten verlaten omdat het niet te bekostigen is of zelf ziek worden van de regels
Wanneer we merken dat we geen vat hebben op onze positie en ons bekostigingsmodel.
Wanneer onze meldingen over onze zeer onevenwichtige, zwakke positie betreffende de zorginkoop niet ontvankelijk worden verklaard…
is het echt te ver gegaan.
Als je alles hebt gedaan om kwaliteit aan te tonen maar je nog maar moet afwachten wat je ervoor terugkrijgt in vergoeding.
Als je merkt dat regels schrappen in de praktijk een zeer moeilijk traject is en over jaren wordt uitgesmeerd terwijl de urgentie hoog is.
Als er weer nieuwe regels bijkomen, en we op dit alles geen grip hebben…
dan voelen we ons monddood.
Op het moment dat alle redelijkheid is verdwenen wordt het hoog tijd dat het besef doordringt dat wij als zorgaanbieders ook recht hebben op een aantal doodnormale zaken als transparantie en een fatsoenlijk tarief. Het kan namelijk echt anders. Er zijn goede voorbeelden van relatiebeheer bij verzekeraars. Maar er zijn er ook die mij beledigen in hun aanbod en proces van ‘onderhandelen’. Het is echt te ver gegaan en ik sta op om dit luid en duidelijk te verkondigen. Men kan veel van mij afpakken maar mij uitspreken over zaken die niet kloppen zal niet stoppen.
Eens is het genoeg.
35 reacties
Hear hear!!
Esther van Rems
14 september 2018 / 18:07Mooi gezegd!!
Esther
14 september 2018 / 18:46Helemaal waar ! Het houdt een keer op…
Annelotte
15 september 2018 / 00:59Helemaal waar Dinie!! Genoeg is genoeg!! Dan je wel voor het duidelijk verwoorden van onze problematiek!!!
Margit
15 september 2018 / 07:29Helemaal mee eens. Goed dat je zo duidelijk bent. Bedankt.
Connie Roelofs
15 september 2018 / 15:39Dank voor reacties hier en via andere kanalen van verschillende beroepsgroepen. Ik krijg ook ’n enkele reactie van (vereniging van) zorgverzekeraars waarbij ze aangeven; laat eerst maar eens je kwaliteit zien of stellen dat de uitgaven voor paramedische zorg zijn gestegen. Men geeft daarbij eerlijk aan dat dit niet geldt voor onze tarieven. Mijn antwoord hierop is: Natuurlijk zijn de kosten in de eerste lijn gestegen. Neurologische patiënten worden eerder ontslagen uit tweede lijn en komen langdurig bij ons terecht..
Passend onderwijs zorgt voor veel kinderen met logopedische stoornissen (zoals bij syndroom van down, autisme en taalontwikkelingsstoornissen) in het primaire onderwijs en zelfs bij speciaal onderwijs is vaak geen schoollogopedie meer. Mensen blijven langer thuis wonen en vragen hierbij zorg uit de eerste lijn.
Onze inkomsten zijn ernstig achter gebleven.
Ook de manier van met ons communiceren en het aanbod van een zeer niet transparant, laag tarief is de reden dat we het er niet bij kunnen laten zitten.
Bepaalde zorgverzekeraars houden geen rekening met de belangrijke taak van ons en komen steeds met argumenten waarom wij niet een behoorlijk tarief zouden krijgen. Straks is het weer de premie die stijgt als argument …etc
Vandaag nog op twitter gaf een zorginkoper aan; maak eerst maar eens je kwaliteit inzichtelijk… terwijl dat nergens zo transparant is als in de zorg.
Gisteren heb ik voor de tweede maal vrijwillig een audit af laten nemen terwijl ik ook al in het KP sta vermeld en vele scholing daarvoor volg en een hoge patiënt tevredenheid heb.
De audit kostte me nu weer 2000 euro en onze praktijk is gisteren door 2 auditoren van 9.00 tot 14.30 uur binnenste buiten gedraaid. Ik heb vrijwillig met 3 medewerksters alle verantwoording gegeven over onze werkwijze, dossiers en richtlijnen.
Ik verdien de uitgaven nagenoeg niet terug. De geldigheid is 2 jaar terwijl we al lang vragen om een langere periode. In totaal heb ik er al 4000 euro aan uit gegeven, terwijl ik daarnaast onderzoeksmateriaal voor soms 1000 euro per stuk moet kopen en scholingen betaal die steeds duurder worden. Onze software kost maandelijks kapitalen.
Per dag kunnen we momenteel ca 9 – 12 behandelingen geven gezien de enorme tijdsinvestering in administratie, overleg, netwerken en perikelen rond de zorginkoop. Collega’s stoppen met hun praktijken.
De NVLF mag nagenoeg niks, wij mogen niks en de hele zeggenschap ligt bij de verzekeraars.
Met als klap op de vuurpijl contracten waarvan we niet weten wat we krijgen alvorens een lijst in te vullen. Dat kan echt niet en ik zal dit dan ook aanvechten. De NZa laat ons hierbij in de steek en of dat mag, wil ik graag laten uitzoeken.
Het zou Zorgverzekeraars Nederland sieren wanneer ze hun leden aansprak op een rechtvaardig contracteerbeleid waarbij ze het verschil in tarief dat ze aanbieden bij wel of geen extra eisen, vóór de vragenlijst kenbaar maken zodat we weten of het de moeite loont om die extra inspanningen te verrichten.
Dienie Koolen
15 september 2018 / 17:16Wat een geweldige column weer Dienie. En ook je reactie van vandaag, ik kan me er volledig in vinden. Ik ben zo’n logopedist die gestopt is met praktijkvoering na 31 jaar. Opgebrand door de regels en nog veel meer door de veel te lage beloning. Ik houd me voortaan weer inhoudelijk bezig met mijn behandelingen en dien aan het eind van de maand mijn factuur in als ZZPer bij de praktijken waarvoor ik werk. En klaar. Ik voer geen actie meer, protesteer niet meer. Ik wil weer genieten van leuke dingen doen. Ik ben mn onbevangenheid over mijn vak, de positiviteit, het altijd geloven in het goede van de mens, de wil tot beter en meer, kwijtgeraakt. De NZa, de zv’s, de NVLF, ik heb er geen vertrouwen meer in na 31 jaar strijden voor mn vak.
Een zorginkoper die tweet dat we transparant moeten zijn en kwaliteit moeten laten zien heeft duidelijk geen idee waar hij over praat. Onze derde audit komt er aan. Weer bewijzen dat we het goed doen. We hebben niets veranderd de afgelopen jaren. Ik weet nu al dat we erdoor komen. Wassen neus.
Annelies Hes
15 september 2018 / 20:36Wat een duidelijke reactie en zeer te betreuren dat het zo ver is moeten komen. Er is niet geluisterd naar de beroepsgroep. Kosten die naar zorg moeten gaan worden op controle ingezet uit wantrouwen. En de negatieve energie en tijd die we kwijt zijn door de huidige manier van zorginkoop hadden we beter op een andere manier kunnen inzetten. De geluiden zijn er al jaren maar noch VWS, noch NZa, noch ZN namen ze serieus. En wie nog denkt dat ons tarief er alleen is voor patiëntencontact heeft het danig mis. We hebben vele zorg ernaast voor patiënt, zijn omgeving en voor samenwerking. We werken onderzoeken uit , stellen behandelplannen op, scholen ons, gaan s’ avonds naar kwaliteitskringen en voeren overleg en houden onze vakliteratuur bij. Dat het draaien van een praktijk veel tijd kost is m.i. ook niet duidelijk. Wanneer mijn collega behandelt ben ik als praktijkhouder vele uren bezig met zaken die onze praktijk aangaan, zowel voor het verbeteren van de zorg als voor administratieve taken en regelingen zoals overleg met verzekeraars. Dat meenemen in de vergoeding wordt m.i. vergeten.
Dienie Koolen
15 september 2018 / 21:59Het WAS al genoeg.
Walter Schrader
16 september 2018 / 13:18Mooi. Maar hoe nu verder?
Peter Paulides
16 september 2018 / 13:32Het was zeker al genoeg en ik hoor links en rechts acties die er komen en aan de gang zijn. Ook wordt meer overleg gevoerd met het werkveld door verzekeraars en worden zaken die bekritiseerd worden tegen het licht gehouden en naar ik bemerk ook al eventueel aangepast. Dat echter allemaal pas na protesten van ons. Van sommige zaken zou je toch zelf al duidelijk zien dat die niet passen bij goed relatiebeheer. Er wordt aangegeven door ZN dat verzekeraars ook belang hebben bij een proces wat een eindproduct/situatie oplevert dat “reëel” voelt voor beide partijen.
Als verzekeraars hebben ze afgesproken nu alvast specifiek met 1 groep paramedici (Fysiotherapeuten) eens in gesprek te gaan over de vraag ‘wat willen we nu met elkaar en hoe doen we het nu met elkaar”, enerzijds vanuit de visie van de beroepsgroep zelf op hun vak, maar ook vanuit hun gevoel ‘dat we het elkaar niet makkelijk maken.’ Ze hopen dat op korte termijn te realiseren. Ik weet echter uit ervaring dat bij elkaar komen al lang kan duren en tijd hebben we niet want deze contracteer-periode willen we al verandering. De taak van NZa zou bezien kunnen worden en van hen had ik meer verwacht dan nu wordt gedaan. Niet tekenen is natuurlijk een optie maar goede wil met resultaat op korte termijn hopelijk ook. Vanuit het ministerie van VWS hoor ik zeer weinig als soms een reactie dat men graag gegevens heeft over misstanden. Bij hen ligt zeer duidelijk de sleutel en VWS kan bijdragen aan een evenwichtiger verdeling tussen zorgaanbieder-verzekeraar – zorgvrager! Hier is duidelijk behoefte aan want het einde van goedschiks is bijna nabij lees ik bij verschillende beroepsgroepen. En escalatie van het probleem kan voorkomen worden door nieuw beleid en echt luisteren naar het zeer ongeruste en steeds weer bijna ontmoedigde werkveld.
Dienie Koolen
16 september 2018 / 15:36Een op een zoals het ook gaat en is gegaan in de fysiotherapie.
Heel zorgland , maar ook onderwijs staat bloot aan willekeur van beleidsmakers die echt geen flauw idee hebben hoe hervinden de praktijk gaat!
Karin van Gelderen
16 september 2018 / 17:19Als eerstelijns fysiotherapeut precies dezelfde ervaringen. Na zoveel jaren werken aan verbetering kwaliteit en transparantie ook helemaal murw. Het is namelijk nooit genoeg voor zorgverzekeraars. Het gaat ook niet om verbeteren kwaliteit maar dit alles is een middel om de uitgaven te beperken terwijl de zorgzwaarte hoger wordt en er grote mate van veroudering is in NL en tegelijk het sluiten van verzorgingshuizen en verminderen van opnametijd ZH. Nooit gedacht dat ik die altijd ( en nog steeds) ontzettend dol ben op dit vak, met tegenzin en hartkloppingen mijn contracteervoorstellen ( of liever dictaten) moet gaan openen terwijl er maar een ding door mijn hoofd gaat…ik wil niet meer…
Ellen Toet
16 september 2018 / 18:35Kafkaësk worden bijvoorbeeld situaties genoemd waarin iemand ergens van beschuldigd wordt, maar niet te horen krijgt waarván precies, zodat het voeren van een verweer onmogelijk is, waarin iemands onbekendheid met de beschuldiging niet wordt opgevat als aanwijzing voor onschuld doch juist als bewijs voor het tegendeel, of waarin iemand opgezadeld wordt met een onmogelijke omgekeerde bewijslast, bijvoorbeeld met betrekking tot negatieve feiten.[13]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Franz_Kafka#Kafka_in_de_Nederlandse_taal
Een MBO econoom, die tegen je zegt;
” maak eerst maar eens je kwaliteit inzichtelijk”
Kafka.
Gelukkig dat zorgverleners inzien dat het zo niet langer kan.
Heel veel sterkte dus, logopedisten, fysiotherapeuten, huisartsen, GGZ en alle andere (eerstelijns) zorgverleners.
Zonder jullie geen “product” en een mond vol tanden en problemen voor ZN.
Besef je dat goed, collega’s.
Bon courage.
(PS Ik neem aan dat jullie allemaal de heer Brugman van de VVAA hebben gesproken? )
E.Kriek
16 september 2018 / 20:09Ik ga nog even door met zaniken, en dan houd ik op.
Zie:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/-minister-schippers-kleineert-de-huisartsen-~b3a5e235/
8000 huisartsen die staakten in 2011.
Reactie mw Schippers: ” het waait wel over”
Reactie media: ” mooi. Weer een klein deel van de bladzijde gevuld” .
Deze keer zal het dus anders moeten…….
E.Kriek
16 september 2018 / 20:38Dank voor je steun E. Kriek. En deze keer zal het echt niet overwaaien.
Dienie Koolen
17 september 2018 / 12:34Zoals gebruikelijk voor jou, goed geschreven. Ik ga volgende week naar Den Haag! Op dit moment werk ik nog maar de helft van het aantal werkuren van voor de zomervakantie… financieel eigenlijk niet haalbaar, maar te weinig energie… bijna 60 en dan nog overwegen wat anders te gaan doen, het werken met mensen is niet het probleem, daar krijg ik energie van
Ans Thijssen
17 september 2018 / 15:50Ik kan mij nu al verheugen op de woedende ingezonden brieven van ” professor” Groot en zijn muze, Henriette.
“Over de ruggen van patienten!”
Duh. Dat is het werk wat wij doen. Patientcontact.
(Ik vermoed overigens dat als alle zorgeconomen ,voor mijn part 6 maanden, zouden gaan staken, daar echt he-le-maal niemand iets van zou merken) .
Welmoed
18 september 2018 / 08:54Het is niet de eerste keer dat je dit aankaart. Ik herinner me nog het tarief logopedie juist na het kostenonderzoek NZa. Klopt niets van. Als beroepsgroep niet accepteren. Ik heb nog wel een vraag. In de vandaag gepresenteerde Miljoenennota 2019 stijgt het paramedische budget in 2019 naar 828,4 miljoen, waarna het daarna weer 2x daalt: 826,5 in 2020 en 824,8 miljoen in de drie jaren erna. 1. waarom daalt het? 2.heb jij zicht op het verloop van de deelkosten logopedie als onderdeel van deze kosten paramedische zorg?
Anton Maes
18 september 2018 / 17:14Anton, nee ik weet dat zo niet maar ik kan dit navragen. Dank voor attenderen hierop. Ik kaart inderdaad al lang de nijpende situatie aan.
De tarieven zijn inderdaad al jaren ondermaats en we moeten dat niet zomaar accepteren. Dat komt niemand ten goede.
Ieder weer dank voor meedoen aan de discussie. En de schrijnende voorbeelden uit de praktijk lees ik helaas heel veel op alle media.
Dienie Koolen
18 september 2018 / 17:54ZN-voorzitter Rouvoet noemt op Prinsjesdag: samen verantwoordelijkheid nemen voor zorg van de toekomst. Zie bericht dat ik las op twitter: https://zn.nl/338067458/Nieuwsbericht?newsitemid=3339681792 .
Mijn korte reactie : ‘Dhr Rouvoet benoemt stimuleren gecontracteerde zorg, zorg dichtbij en alsmaar stijgende kosten !Zorgverzekeraars en ZN weten net als NZa dat die stijging niet is gebeurd bij paramedische zorg. Eerstelijn is dichtbij en contracten worden getekend als ze lading van onze zorg dekken. Gebeurt niet!’
Ik lees niets over een toenadering of faciliteren! Zeer kwalijk na alle signalen over slechte behandeling van zorgaanbieders. Hoe wilt u veel gecontracteerden, net als minister Bruins wil, en een sterke eerstelijn als de contracten zeer onrechtvaardig en onrendabel zijn. Durft u hierop een antwoord te geven hr Rouvoet of minister Bruins?
Dienie Koolen
18 september 2018 / 18:35Dinie, terugkijkend naar de jaarkosten logopedie, dan is dat tussen 2013 en 2017 tussen de 17,3% (2015)-18,3% (2013) van het totale budget paramedische zorg (Bron: ZiN). In de brief van NVLF (19.2.2018) stelt jullie voorzitter dat 7 jaar na het kostenonderzoek NZa de tarieven logopedie nog steeds 25% lager zijn dan uit het kostenonderzoek naar voren kwam. Dat kan niet. Allereerst alle logopedisten klacht indien bij NZa. Nu koketteert de NZa dat er maar 159 klachten zijn binnen gekomen over contractering…
Anton Maes
18 september 2018 / 18:53…bij alle zorgaanbieders. Naar ik begrijp zijn de tarieven logopedie vrij, en is er een standaardlijst van tarieven van NZa bij contractloos. Klopt dat? Zo ja, dan klacht hier tegen indienen bij College van Beroep en Bedrijfsleven, als deze tarieven te laag zijn. Verder lijkt er afgestemd gedrag verzekeraars. Overweeg klacht bij ACM. Er gaat hoop negatieve energie zitten in contractering, als je je niet gewaardeerd voelt. Blijf strijdvaardig, liefst collectief. Zoek publiciteit, VVAA hulp??
Anton Maes
18 september 2018 / 19:04Tot slot: het spel van de perverse triade. De overheid wijst naar NZa en verzekeraars. De verzekeraars naar NZa en overheid. En de NZa wijst naar verzekeraars en overheid. Niet de zorg is ziek, maar het contracteringsproces is ziek, in stand gehouden door het stelsel.
Anton Maes
18 september 2018 / 19:11Ik kan me helemaal vinden in de triade zoals Anton Maes schetst. Het contracteringsproces is ziek en juist dat woord proces is iets waarop we zeker klachten hebben ingediend en nog zullen indienen. NZa geeft altijd als eerste aan dat ze niet over de inhoud gaan. Daar kunnen we het dan mee doen of naar NAI gaan. NZa heeft klachten niet ontvankelijk verklaard ook al gingen die om zaken die het proces aangaan zoals je tarief niet kennen vooraleer een lijst ingevuld te hebben die alle kanten uit kan gaan en waaruit dan een bedrag rolt waarvan jij niet weet of je extra investeringen die ze vragen daarmee gedekt zijn. Naar mijn idee is dat zeer kwalijk en ik heb dan ook hier vragen over gesteld en wacht op antwoorden. Bij ons wordt geen software, geen kwaliteitstraject of email administratie, praktijkvoering etc gefaciliteerd. Zoals je stelt hebben de zorgverzekeraars zich nooit iets aangetrokken van de adviezen of tarieven van de NZa. Ze deden wat ze wilden en als er eentje hoger ging zitten, stelde die het later weer bij naar beneden. M.i. is er nu geen NZa richtlijn en mogen ongecontracteerden vragen wat ze willen. Ik lees wel wanneer het anders is. Dat er dan klagend gesteld wordt door minister Bruins en zorgverzekeraars dat die zorg duurder is, dan is dat niet meer dan logisch want het aangeboden tarief is veelal onbeschaamd laag. Het gaat nu inderdaad de kant op van indienen van klachten of voeren van processen. En dit zal veel geld en tijd kosten die niet naar de zorg gaan. Had niet gehoeven want signalen waren er genoeg. Dank voor je support en ook van anderen die met ons samen optrekken. Deze onevenwichtige wijze van zorginkoop nekt namelijk vele beroepsgroepen en veel geld gaat verloren aan zaken waarvan de patiënt geen voordeel heeft.
Dienie Koolen
18 september 2018 / 21:11Tja.. in de zorgverzekeringswetten zit dit probleem juridisch verankerd. Zorgaanbieders zitten alleen maar te hopen op een beter situatie ipv zelf naar Brussel te gaan en de wetten daar te toetsen..
Ik wijs daar al bijna 10 jaar op..
G K Mitrasing
18 september 2018 / 21:21Super verwoord en compleet eens!!
Astrid Renes
18 september 2018 / 21:33We zullen inderdaad uitkomen op de plek waar we wel gehoord worden. Jij geeft al lang de juiste richting aan G K Mitrasing. Dank voor duidelijke adviezen. En de tijd van hopen, alleen klagen of bloggen is inderdaad voorbij.
Dienie Koolen
18 september 2018 / 21:34Dank je wel Dienie voor deze column en discussie.
Ons tarief is zoals gebleken uit nza onderzoek al jaren te laag.
Als zoethoudertje is er onlangs weer een nieuw onderzoek uitgezet. Veel collega’s hebben de lijst weer keurig ingevuld. Weer zal duidelijk zijn, net zoals in 2009, dat het tarief te laag is. Ik heb de som der bedrijfskosten in het onderzoek vermeld van de jaren 2013-2018. Een bizarre stijging in vaste lasten, kwaiteitsregistraties en personeelskosten terwijl er toch echt bezuinigd is. En ons tarief is al jaren bevroren. De inkomsten nagenoeg hetzelfde maar de kosten om ons geliefde vak uit te voeren zijn steeds hoger geworden.
We worden van het kastje naar de muur gestuurd en aan ons lot overgelaten terwijl wij de best mogelijke zorg leveren aan onze cliënten. Wie zorgt er voor de logopedist? Het gaat hier om een eerlijk tarief, niet de hoofdprijs.
Een eerlijk tarief om goede zorg te blijven verlenen en toegankelijk te blijven voor iedere client. Ons vak is zo belangrijk en zorgt zelfs voor een besparing op de lange termijn zie seo waarde van de logopedie. Een investering in een eerlijk tarief waard lijkt mij…
Chantal
18 september 2018 / 21:58Inderdaad Chantal, cijfers zijn al jaren duidelijk zoals dat bedrijfskosten, scholing en investeringen in kwaliteit alleen nog maar verhoogd zijn. Ze worden echter tot nu toe niet erkend door verzekeraars. We hebben verfijnde software waarvoor ik maandelijks een heel hoog bedrag betaal maar de informatie erin stoppen bij verslagen, behandelnotities, onderzoeken uitwerken , behandelplannen maken etc zal ik zelf moeten doen. Het vergt zeer veel bewuste tijd en handelingen van mij die niet tijdens de behandeling gedaan kunnen worden. Wanneer al deze argumenten en cijfers gebagatelliseerd worden en ik bemerk dat SKMZ en nu ZN in eerste instantie tegensputtert wanneer een regel eraf gaat of ene termijn voor een toets wordt verlengd zijn we er nog lang niet. Verder daarover vergaderen gebeurt wel maar resultaat is niet op korte termijn. Slechts geringe vermindering behaald maar VWS denkt dat het probleem nu getackled is. Wie waardeert ons werk voor komend jaar op niveau?
Dienie Koolen
19 september 2018 / 09:00Zo herkenbaar. Wat triest dat mensen stoppen met hun praktijk……ik herken de frustraties. De zorg moet wel betaalbaar blijven, dat vind ik ook. Maar waarom wordt er zoveel gelduitgegeven aan instanties die nagaan of wij ons werk wel goed doe? Waarom hebben de zorgverzekeraars zoveel macht. Het stuk van jou Dienie: ” Natuurlijk zijn de kosten in de eerste lijn gestegen. Neurologische patiënten worden eerder ontslagen uit tweede lijn en komen langdurig bij ons terecht..
Passend onderwijs zorgt voor veel kinderen met logopedische stoornissen (zoals bij syndroom van down, autisme en taalontwikkelingsstoornissen) in het primaire onderwijs en zelfs bij speciaal onderwijs is vaak geen schoollogopedie meer. Mensen blijven langer thuis wonen en vragen hierbij zorg uit de eerste lijn.”is zo duidelijk. Bedankt weer voor het verwoorden van…..tja……alles.
Monique den Hartog
19 september 2018 / 12:57reactie van zorginkopers: bewijs je kwaliteit. Hoe?
wat moeten we nu nog meer bewijzen naast alle bewijzen die er al liggen?
onze klant (een mens)zal NOOIT een product (doosje eromheen en morgen afleveren) kunnen worden. en niemand zou dat moeten willen
lisette
20 september 2018 / 14:54Lisette; je slaat de spijker op zijn kop! Wij leveren maatwerk en iedere hulpvraag zorgt voor een puzzel die zo goed en zo snel mogelijk opgelost wordt in samenwerking met de client en zijn of haar omgeving. De ene puzzel heeft echter meer stukjes dan de ander en zijn ook niet met elkaar te vergelijken. Zorg kan geen productiewerk zijn, maar we lijken wel in deze positie gedwongen te worden. Tenzij je als zorgverlener er voor kiest geen contracten te tekenen en de eigen prijs gaat bepalen, maar ja dan is de zorg niet meer toegankelijk voor iedereen. En laat dat nou voor een zorgverlener eigenlijk geen keuze zijn…
Chantal
20 september 2018 / 19:52zo is dat!!! genoeg is genoeg. En te weinig is NIET genoeg!! Te weinig aandacht is niet goed genoeg. Te weinig begrip is niet goed genoeg. Marktwerking is niet goed, en nu dus genoeg! Zorg verdient onze Zorg! en niet onze frustratie die ons ontlokt word door slechte keuzes van bestuurders.
Nanda Klop
20 september 2018 / 20:31