Mooie woorden
In prachtige woorden lees ik op de website van Zorgverzekeraars Nederland dat vier zorgverzekeraars een overeenkomst tekenen betreffende het concept Positieve Gezondheid. Zij doen dit om de patiëntgerichte zorg te bevorderen. Er wordt geschreven over de trend om breder te kijken en vragen te stellen op meerdere gebieden, zoals dagelijks functioneren, mentaal welbevinden en meedoen in de maatschappij. Dit mag nieuw klinken voor de verzekeraars maar gebeurt bij ons in de praktijk al jaren.
We bevragen volgens het ICF-schema de patiënt uitvoerig, zoals gesteld in de richtlijnen van onze beroepsvereniging. Wat zo stuitend is, is dat de verzekeraars niets van dit alles kunnen meenemen in hun data. Ze zijn nog niet zo ver. Op grond van deze data kan het zijn dat je korter of langer over een behandeling doet, want bij iedere persoon spelen verschillende factoren. Je past je zorg hierop aan en dat heet patiëntgerichte zorg. De regels die verzekeraars stellen bij de behandelindex nemen nagenoeg geen van die factoren mee. Je kunt worden afgerekend zonder dat je op de hoogte bent van de berekening van de betreffende verzekeraar hierover. De financiële gevolgen zijn groot.
Zorgverzekeraars geven heel graag in discussies over de zorginkoop aan dat ze overleggen met de beroepsvereniging en daarmee in goed gesprek zijn. Ook staan de akkoorden vol van afspraken over uniformiteit in inkoop en index. Weer prachtige woorden. De werkelijkheid is echter anders. Onlangs was de voorzitter van de NVLF op de radio en hij gaf aan dat iedere zorgverzekeraar op zijn eigen wijze regels stelt en dat de logopedisten onder steeds zwaardere druk staan. Een beroepsvereniging mag niet praten over geld en zolang dit niet gebeurt zie ik dat de verzekeraars alle richtlijnen overnemen maar de tijd die daarvoor staat daarin niet meenemen. De tarieven zijn absurd laag. De verzekeraars volgen elkaar in die te lage bekostiging en spreken dan volmondig van ‘marktconform’. Daar is noch de patiënt, noch de zorg bij gebaat.
De tarieven zijn absurd laag. De verzekeraars volgen elkaar in die te lage bekostiging en spreken dan volmondig van ‘marktconform’
Wettelijk worden zaken over toegankelijkheid en verwijsbeleid geregeld, maar de eigen invulling van verzekeraars is zeer verschillend. Dit schept dagelijks verwarring. Soms lijken verzekeraars boven de wet te staan of afspraken niet na te komen. Mooie woorden zijn er genoeg maar de uitwerking laat op zich wachten.
Ik begrijp van voorzitter Rouvoet dat er geen echte aanspreekcultuur is binnen Zorgverzekeraars Nederland. De Nederlandse Zorgautoriteit zou die rol dan extra moeten oppakken. Laat ze proactief het inkoopproces volgen, vraag contracten op, bekijk het proces en bespreek wat niet deugt. De adviesraad RVS heeft zich al uitgesproken over het falen van het inkoopproces en hopelijk gaan de nieuwe ministers hiermee aan de gang.
We zien nu dat als praten niet helpt bij het onderhandelproces naar andere middelen wel geluisterd wordt. Dat voorbeeld zullen velen gaan volgen, want eens ben je uitgepraat.
10 reacties
Deze column mag van mij worden gepubliceerd op de voorpagina van de grote landelijke dagbladen. Er is geen woord teveel geschreven. Deze column beschrijft de waarheid, helder en duidelijk. Logopedisten bevinden zich nu in deze hachelijke situatie. Dank voor jouw bewoording, Dinie. Je wijst wat mij betreft naar de enige juiste richting. Het is genoeg. Tijd om de mouwen op te stropen, in de handen te kwatten, en voorbij de vergadercultuur, lees geen-aanspreekcultuur, te lopen.
Michelle Overdorp
9 november 2017 / 13:42Dienie Koolen-Goossens geeft de situatie goed en helder weer. We moeten telkens meer doen voor een nauwelijks stijgend tarief. Echt overleg met een goede kijk naar onze situatie is er niet. Van mij mag deze column gepubliceerd worden in alle grote landelijke dagbladen.
B.I.M. Poll
9 november 2017 / 14:01Dank voor mooie reacties. Ik hoop dat er nog vele volgen vanuit welke visie dan ook. En dat het tijd is in de handen te ‘kwatten’ waarmee volgens mij bedoeld wordt ‘aan de slag’ te gaan onderschrijf ik zeer. Graag deel ik dit blog dan ook met de beleidsmakers op dit gebied.
Dienie Koolen
9 november 2017 / 14:06Dinie, wat heb je het weer treffend geformuleerd. Zo is het precies.
Maar: Wie leest het, wie luistert, wie handelt ernaar….. ik ben zo moedeloos. Maar uit passie voor de zo broodnodige communicatiemogelijkheden die onze patiënten ontbreken, ga ik door…..
En jij hoop ik ook, met je heldere, confronterende columns. Tot er iets verandert…. ooit…?
Annelies Hes
9 november 2017 / 23:04Heerlijk helder verwoord! De NVLF mag niet over geld praten. Mag deze wel naar de rechter stappen als zorgverzekeraars willen dat we onder een Benchmark blijven zonder dat we van sommige verzekeraars weten welk behandelgemiddelde ze hanteren?
Liesbeth
11 november 2017 / 18:03Helder en compact verwoord wat er speelt. Ik deel deze column waar ik kan.
Marion van Schooten
11 november 2017 / 21:19Treffend verwoord en uit het hart gegrepen Dienie! Hopelijk wordt onze benarde werksituatie erkend door de beleidsmakers en neemt de NZA de verantwoording op zich om onze onmogelijke positie t.o.v. de machtige zorgverzekeraars eindelijk eens te normaliseren.
Rianne Eilers
12 november 2017 / 11:45Ik heb dit blog onder de aandacht gebracht bij enkele beroepsverenigingen zoals NVLF, KNGF, Ergotherapie NL, NVD en bij VWS, NZa en ZN. Een gesprek met woordvoerder van ZN volgt en ik hoop op meerdere reacties. Voor het antwoord van Liesbeth verwijs ik naar mijn blog over het Nederlands Arbitrage Instituut waarin de rol van de beroepsvereniging ook genoemd wordt en de website http://www.nai-nl.org/nl/info.asp?id=1020&name=NAI_Zorgcontractering . Verder weet ik dat o.a. via VvAA zaken zijn aangespannen maar ik weet niet of dat een antwoord op je vraag is. Ik sta open voor toevoegingen.
Dienie Koolen
13 november 2017 / 15:49Justine Bots
15 november 2017 / 17:09Dank voor jouw heldere uitleg, Dienie. Heb hier in de dagelijkse praktijk, net als zo vele collega’s mee te maken en wie “snappen”het? Die cliënten, die zelf in de zorg werkzaam zijn! Betrokken mensen met oog voor kwaliteit, die onderstrepen dat kwaliteit ook vertaald mag worden in een juist salaris/tarief. Jouw woorden zijn mij uit het hart gegrepen!
JeannetteKortenschyl
20 november 2017 / 16:05