Niet té centraal a.u.b.

‘Mijn patiënt begrijpt mij niet’. Dat lijkt zo’n beetje de algemeen geldende reactie op het voorstel van promovendus Carolin Sehlbach om patiënten een rol te geven bij de herregistratie van artsen in hun specialisme. Patiënten kunnen niet de kwaliteit van het werk van de arts inschatten. Het zijn leken.

“Het zou te zot voor woorden zijn om leken jezelf te laten beoordelen op je professioneel functioneren”, luidt een reactie op de poll van Medisch Contact over dit onderwerp. Dat in een paar dagen tijd maar liefst 498 artsen de tijd en moeite namen om die poll in te vullen, laat zien hoe hoog het onderwerp hen blijkbaar zit. De patiënt mag best centraal staan, maar liever niet als het erop aan komt het functioneren van de arts te beoordelen.

De patiënt mag best centraal staan, maar liever niet als het erop aan komt het functioneren van de arts te beoordelen

Toch wel bijzonder. Dat de patiënt niet dezelfde medische kennis heeft als de arts, is duidelijk. Maar we horen de laatste jaren wel steeds vaker het geluid – ook van artsen – dat de patiënt, zeker als het om een chronische ziekte gaat, gaandeweg de kenner van zijn ziekte wordt. Bovendien neemt shared decision making een steeds belangrijkere plaats in in de afstemming over het optimale behandelplan voor de individuele patiënt. En we zien dat patiëntenorganisaties betrokken worden bij het opstellen van richtlijnen. Dat alles wijst toch wel echt op het besef onder artsen dat de patiënt meer is dan een leek die zich maar moet overgeven aan het proces.

De afwijzende reactie op het voorstel van Sehlbach is dan ook tamelijk kort door de bocht. Dat je als artsen niet afhankelijk wilt worden van beoordelingen op Zorgkaart Nederland oké. Maar er bestaan natuurlijk ook meer serieuze mogelijkheden om de stem van de patiënt een rol te geven in de herregistratie.

Delen