Omgangsvormen leren op vakantie

Op de derde avond van ons verblijf in Lissabon voltrok zich een kleine ramp: het bad stroomde over en over de marmeren vloer verspreidde het water zich via een halletje tot een stuk buiten onze hotelkamer. Paniek en schaamte, met badlakens probeerden we de schade te beperken, voor onze verzekering maakte ik alvast foto’s om mij vervolgens met schaamrood op de kaken bij de receptie mijn schuld te bekennen. Tot opperste verbazing reageerde het personeel extreem begripvol, het leek wel of men zich meer zorgen maakte over onze ontzetting dan over het gebeuren zelf.

In de reisgids stond dat Portugezen beminnelijke mensen zijn. Van alle goede herinneringen aan onze korte vakantie in Portugal prijkt inderdaad het beminnelijke karakter van de bewoners van dit land met stip bovenaan. Mensen alhier nemen – omgeacht de situatie – écht notie van elkaar en zelfs het meest vluchtige, zakelijk contact krijgt hierdoor iets persoonlijks, hetgeen ik nooit eerder heb meegemaakt.

Het zal u niet verbazen dat in Nederlandse ziekenhuizen vooral Nederlanders werken. Neemt u gerust van mij aan dat ons volk zich bepaald niet onderscheidt qua fijngevoeligheid. U houdt van een directe communicatie, stevent het liefst blind op uw doel af en gedijt vooral in een zakelijk klimaat zonder plichtplegingen. Dat ons gedrag al eeuwenlang door buitenlanders als bot en lomp wordt ervaren, heeft u niet eens in de gaten. Juist dat laatste is verontrustend. Zolang mensen zichzelf bij kunnen sturen, is er nog kans op verbetering van hun gedrag; maar daarvoor is wel zelfinzicht nodig. De hele gezondheidsethiek kan wat mij betreft gestolen worden, wanneer een dokter niet in staat is om een patiënt normaal te begroeten, wanneer een consult plaats vindt met het gezicht naar het scherm, wanneer er zelfs geen greintje empathie kan worden geveinsd, en wanneer dit alles tot overmaat van ramp ook nog eens als volstrekt normaal wordt ervaren.

Nederland scoort hoog op de European Health Index en de Zorgbalans van het RIVM maar mede gegeven de gigantische kosten van ons gezondheidstelsel en de welvaart die ons land kent is dat bepaald nog geen reden om ons op de borst te kloppen. Ik denk dat wij in de benadering van onze naasten veel kunnen leren van mensen zoals de Portugezen en dat juist op dit vlak ook in onze zorgsector nog heel wat winst valt te behalen. Natuurlijk maak ik mij niet teveel illusies, maar wat zou het fantastisch zijn wanneer u zich hiervoor openstelt. Ga dus vooral niet in eigen land op vakantie en wat mij betreft mag de fiscus meebetalen aan een trip naar Lissabon wanneer u hiervan echt iets opsteekt in de omgang van mensen.

Delen