Opel Adam

Er ontstaat een (jonge) doelgroep voor wie autobezit emotioneel geen betekenis heeft. Voor een andere groep geldt juist weer heel sterk dat ze hun eigen smaak in hun auto weerspiegeld willen zien. Voor die groep heeft Opel de Adam bedacht.

Tekst: Bart van den Acker

 

Personalisering is het toverwoord, iedere koper zijn of haar eigen Adam. De Opel Adam heeft niet alleen een leuk design, de kracht zit ’m vooral in de bijna eindeloze mogelijkheden om hem aan te kleden. Er is keuze uit twaalf kleuren voor de carrosserie en drie kleuren voor het dak. Naast de basisuitvoering zijn er de versies Jam, Glam en Slam.

Opel-adam

Prijs vanaf € 12.495 VvAA Lease vanaf €314,33  Bijtelling 20%

Verder kan worden gevarieerd met dessins voor de buitenspiegels, bekledingsstoffen voor het interieur en kleuren voor het dashboard. Er zijn zelfs verschillende hemelbekledingen, met als gekste mogelijkheid een sterrenhemel met kleine ledlampjes. Als je overigens flink gaat shoppen in al die aankledingsmogelijkheden, schiet de prijs van de Adam wel snel de lucht in.

Met de Adam gaat Opel vooral de concurrentie aan met de Fiat 500, die ook veel van dergelijke mogelijkheden heeft en in prijs vergelijkbaar is. En er zijn meer overeenkomsten. De Adam is ook heel compact. Volwassenen kunnen achterin in feite niet zitten en de bagageruimte is met 170 liter inhoud erg krap. Voorin is wel voldoende ruimte. De bediening stelt nergens voor verrassingen, alleen zit de airco onhandig laag. Ondanks alle verfraaiingsmogelijkheden zie ik wel wat details in de afwerking die mooier hadden gekund.

Ga je flink shoppen, dan schiet de prijs wel snel in de lucht

Om te rijden is de Adam beslist niet spannend. De vering is wat stoterig op kleine hobbels, maar dat heeft ook met het formaat van de auto te maken. Opel biedt de keuze uit drie motoren. De 1,2 en de 1,4 met 64 kW/87 pk verschillen weinig van elkaar. De sterkste is een 1,4 met 74 kW/100 pk. Ik reed met de middelste van de drie. 

Deze 1,4 laat zich op kruissnelheid nogal horen; een zesversnellingsbak zou geen overbodige luxe zijn. Die zou ook het verbruik wat kunnen beperken. Op termijn komen er wel nieuwe en zuinige motortypes en dat kan de Adam goed gebruiken. Ik reed vooral snelweg op de cruise control en kwam onder die relatief gunstige omstandigheden gemiddeld toch uit rond 1 op 13. Voor een compacte auto is dat niet meer van deze tijd.

Conclusie: de grote vraag is of de hippe Adam de kopersgroep waarvoor die is bedoeld ook echt aanspreekt. Niks is zo grimmig en onvoorspelbaar als mode en op dat vlak waagt Opel zich nu. Als de beperkte ruimte geen beletsel is, blijven er weinig redenen over om de Adam af te wijzen, maar ja, over smaak valt niet te twisten.