Opel Insignia

De nieuwe Insignia gaat het succes van de vorige ongetwijfeld voortzetten, dankzij het imposante uiterlijk en een laag verbruik.

Tekst: Bart van den Acker

 

De nieuwe Insignia is een indrukwekkende verschijning. Qua vormgeving is Opel goed bezig: fraaie proporties, enkele mooie details en weinig overbodige lijnen. De nieuwe Insignia is 5 centimeter langer dan zijn voorganger en dat zie je.

Prijs vanaf € 33.695,- Bijtelling 22 procent

De carrosserie is tamelijk onoverzichtelijk. Het uitzicht naar achteren is beperkt, de buitenmaten van de carrosserie zijn niet in te schatten en er zijn zowel voor als rechtsachter forse dode hoeken.

De Insignia Grand Sport líjkt een sedan, maar is toch echt een hatchback, met een giga-achterklep. Het is vreemd dat die achterklep alleen elektrisch van buitenaf is te openen. Van binnenuit openen gaat niet, want er is geen mechanische ontgrendeling. De Insignia is er overigens ook als stationcar (Sports Tourer).

De ergonomie is dik voor elkaar

Het spreekt voor zich dat het interieur veel ruimte biedt. Achterin is hij enorm ruim, zelfs als er voorin een uit de kluiten gewassen persoon zit. De bagageruimte is groot (560 liter) en de rugleuningdelen van de achterbank zijn gemakkelijk om te klappen. De ergonomie is dik voor elkaar. De optionele comfortstoelen met AGR-keurmerk (Aktion Gesunder Rücken) zijn op elk postuur af te stemmen tot een perfecte zitpositie.

Het instrumentarium is verbazingwekkend compleet (met zelfs een oliedrukmeter en een Voltmeter). Het spraakgestuurde ‘IntelliLink’-infotainmentsysteem werkt omslachtig en ik krijg nooit een fijne relatie met de dame in het dashboard, ook al zegt ze steeds ‘tot ziens’. Het is ook raar dat bij het uitstappen soms nog wat signalering op het instrumentarium blijft werken. Nog gekker is dat de buitenspiegels bij het afsluiten van de auto de ene keer wel en de andere keer niet wegklappen. Als ik wegrijd, blijven ze omhoog gedraaid staan. De handrem is elektrisch bediend, maar werkt alleen automatisch bij wegrijden.

De Insignia rijdt uitstekend: hij stuurt fijn en de nieuwe zesbak schakelt met vrij lange slagen, maar wel nauwkeurig. De koppeling maakt ook een lange slag, wat soms onhandig is bij start-stopsituaties. Ik mis adaptieve cruise control, die hoort wel in zo’n auto. Het onderstel is stevig, maar voldoende comfortabel.

De compleet nieuwe 1,5 liter turbo-benzinemotor is ruimschoots sterk genoeg (103 kW/140 pk of 122 kW/
165 pk). Op kruissnelheid is voornamelijk bandengeluid hoorbaar. De nieuwe motor is ook prachtig zuinig. Volgens de boordcomputer reed ik ruim 1 op 15. Mijn eigen ‘harde’ meting is helaas mislukt: het tankdoploze systeem maakt het onmogelijk de Insignia af te tanken zonder brandstof te knoeien.

Conclusie: de Insignia heeft een grote kans van slagen in de markt voor zaken/leaseauto’s. Hij is ruim, comfortabel, zuinig, representatief en goed geprijsd. Met nog slechts enkele andere merken maakt Opel in deze klasse de dienst uit.

Delen