Oppassen voor malafide klussers

financiën / Iets te doen aan torenhoge rekening na spoedklus?

Een torenhoge rekening na een spoedklus, die meteen betaald moet worden. VvAA ontvangt hier de laatste tijd vaker klachten over. Is hier juridisch iets aan te doen?

Wie met een verstopte afvoer of defect slot wordt geconfronteerd, is blij met een loodgieter of slotenmaker die direct beschikbaar is. Maar die blijdschap is van korte duur als de spoedklusser na de werkzaamheden onverwacht met een torenhoge rekening komt, die onder druk direct betaald dient te worden. “Dat soort verhalen horen we de laatste tijd helaas geregeld”, zegt Sander de Grunt, juridisch adviseur bij VvAA.

“Leden vragen zich af of hier juridisch iets tegen te doen is. In theorie is het mogelijk een beroep te doen op ‘oneerlijke handelspraktijken’ en vernietiging van de overeenkomst te eisen, maar de ervaring leert dat het lastig is de betaling terug te krijgen. De malafide ondernemer is vaak moeilijk bereikbaar, met de noorderzon vertrokken of heeft onvoldoende financiële middelen om een vordering op te verhalen.”

De Grunt raadt daarom aan ‘vijf minuten te nemen om enkele checks te doen’, alvorens in zee te gaan met een klusser. “Mocht een dienstverlener geen adresgegevens op zijn website vermelden en/of niet in
het register van de Kamer van Koophandel te vinden zijn, dan zijn dat indicaties dat het om een schimmige partij gaat. Op de website van Vereniging Eigen Huis staat een lijst met contactgegevens van betrouwbare vakspecialisten.”

Delen