Opstand
De laatste weken werd er zowel vanuit de beroepsvereniging van fysiotherapie als vanuit logopedie een duidelijk signaal afgegeven aan zorgverzekeraars en politici over de wijze van zorginkoop. Deze geluiden zijn niet nieuw maar werden nu wel wat scherper neergezet.
Al jaren wordt er melding gemaakt van willekeur, niet nakomen van afspraken, lage tarieven en opleggen van hoge eisen. Ook het adviesorgaan van het ministerie van VWS wees al lang op de slechte positie van zorgverleners bij zorginkoop. Er wordt echter geen gehoor aan gegeven. Het enige wat we merken is dat het niet tekenen van het contract indruk maakt.
Wat voor boodschap wordt hiermee afgegeven? Welke wegen zijn er nog meer te bewandelen als we nu al horen dat zorgverzekeraars voor 2019 vooralsnog geen ander beleid in hun inkoop van plan zijn?
De eisen aan zorgverleners zijn alleen maar gestegen. Dat is gebeurd door meerdere instanties zoals ministerie, zorgverzekeraars en beroepsverenigingen. Er was al een geweldig systeem van kwaliteitsregistratie in de zorg maar er werd weer iets nieuws opgetuigd. In het kader van transparantie moeten we elke stap die we zetten registreren.
Enkele politici luisteren wel en proberen de redelijkheid en billijkheid terug te brengen in de eisen en vergoedingen. Ook deze weg is al eens eerder bewandeld, maar we hopen dat het nu wat oplevert.
We kunnen als zorgverlener ook stoppen met scholing en aanschaf van materiaal. We kunnen stoppen met administratie en vernieuwen van praktijkinrichting. We stoppen met vergaderen, kwaliteitskringen en overlegsituaties. We stoppen met extra accreditaties en audits. We meten geen klantervaringen meer, verdiepen ons niet in nieuw onderzoeksmateriaal en nieuwe behandelmethoden en plannen minder tijd in voor patiëntcontact. We blijven stilstaan, net als het tarief dat we al jaren krijgen.
We blijven stilstaan, net als het tarief dat we al jaren krijgen
We stoppen met het nazoeken van wat er wel en niet bij iemand onder de verzekering valt en laten dit de patiënten zelf uitzoeken. Geloof me, dat wordt een hels karwei voor hen en veel extra werk voor verzekeraars. Wordt telefonisch overleg wel of niet ingekocht, is er een lange zitting mogelijk, is er directe toegang en hoeveel behandelingen worden vergoed?
We laten de kosten weg die we maken in verband met privacy en softwarevernieuwingen en houden pas op de plaats. Er zit geen ruimte in salarissen voor medewerkers en de tijd die ze kwijt zijn aan administratie en opgelegde eisen wordt alleen maar meer. We stoppen dus maar met nieuwe collega’s opleiden want er zit geen toekomst in. We werken naar rato vergoeding of tekenen geen contract.
Welke zorgverzekeraar wil dit voor zijn klanten?
En toch is dit wat er al vele jaren gebeurt bij de zorginkoop: stilstaan en niet luisteren naar wat er allemaal nodig is voor goede zorg en serviceverlening aan de patiënt.
Waar leidt dit toe? Opstand? Ik kan het bijna voelen….
12 reacties
Helemaal mee eens. Ik doe mee!
Anne-Mieke
23 februari 2018 / 13:47Ben het helemaal eens met jullie! Graag drastische maatregelen tegen de ” Hebzuchtige” : Zorgverzekeraars.
Paul van Kanten.
23 februari 2018 / 15:22Weer een geweldige blog, Dienie. Het is spijtig dat je de blogs moet schrijven, maar ik ben blij dat jij op deze manier verwoord wat alle collega’s dagelijks in de praktijk voelen. Steeds meer gewaardeerde collega’s kiezen eieren voor hun geld en verlaten het vak vanwege de hoge werkdruk en de lage tarieven. Een uitholling van een zo belangrijk vak…
Dank je wel voor jouw blogs. Ze steken een hart onder de riem van jouw collega’s.
Chantal
23 februari 2018 / 20:25Wat een geweldig blog Dienie…. in al z’n treurigheid…..
Tijd om een dag (of langer) stil te staan bij de stilstand die ons wordt opgedrongen terwijl wij maar door rennen, dag na dag, jaar na jaar? Ik ben voor! Laat alles uit mijn handen vallen, de vraag is alleen nog: waar en wanneer staan we (er bij) stil? Stilgevallen ben ik al lang….. de sprakeloze logopedist; ik sta klaar…..klaar om noodgedwongen te stoppen met ons prachtige vak, als ik niet ten onder wil gaan aan de stress om de beledigende tarieven en meer .
Annelies Hes
24 februari 2018 / 01:55Jouw blogs geven woorden aan onze onvrede. Om die reden ga ik in mei mijn steptocht benutten om onze kwaliteit kenbaar te maken. Mijn idee is dat we onze succesverhalen op veel verschillende logopedische gebieden verzamelen. Ik kom hierover nog in de lucht via Facebook en Linkdln: mijn eigen bijdrage in de poging om dit machtsvertoon te keren.
Ineke Hendriks
24 februari 2018 / 10:40Dank voor alle reacties, ook via facebook, LinkedIn en twitter vanuit meerdere beroepsgroepen. Op mijn vorige blog getiteld ‘plussen en minnen’ reageerde H. Rompen met een onderzoek naar marktmacht van zorgverzekeraars. Hierbij een samenvatting van de thesis uit 2017:
‘…. Verder blijkt dat het tarief niet toereikend is om aan kwaliteitsvoorwaarden (bij/nascholing, nieuwe materialen , vaste praktijkkosten) te voldoen en daarnaast een ‘normaal’ HBO salaris’ over te houden. ….Voordat het ‘vrije tarief’is ingevoerd is heeft de NZa een berekening laten uitvoeren wat het tarief zou moeten zijn. Het tarief dat zorgverzekeraars (ongefundeerd) aanbieden is 25% lager dan dit tarief. Uit mijn onderzoek blijkt dat marktwerking heel slecht uit pakt voor logopedisten. Logopedisten zitten in een spagaat tussen goede zorg verlenen en een bedrijf op een bedrijfs-economische manier runnen….’
Voor het gehele bericht verwijs ik u naar de gerelateerde artikelen die genoemd worden onder dit blog op deze pagina.
Dienie koolen
24 februari 2018 / 10:46Misschien kunnen we het opstaan wel combineren met het zichtbaar maken en aanleveren van onze verhalen waarmee we ertoe doen in ons werk, zoals onze. Illegale de flashmob ooit heeft geregeld. Ik ga binnenkort met de NVLF hierover in gesprek: samen sterk blijven/staan/opstaan. Wordt vervolgd!
Ineke Hendriks
24 februari 2018 / 10:47Wat een iPad kan verrommelen! Ik bedoelde: “zoals onze collega”!!!
(Er was niets illegaals aan haar prachtige initiatief!)
Ineke Hendriks
24 februari 2018 / 10:49Dank Ineke voor je bijdrage aan de discussie. En ik herken het dat door gedreven iets neer te zetten er wel eens een foutje in de tekst kan verschijnen, zeker met spellingcontrole. Je bedoeling is echter overduidelijk!
Dienie koolen
24 februari 2018 / 11:05In hoeverre hebben de representatieve beroepsorganisaties bijgedragen aan de nu bestaande situatie?
In de mondzorg maken we hetzelfde mee. Om die reden is er er nu
http://www.sohnederland.nl
Herman van Nouhuys
2 maart 2018 / 12:30Interessante vraag van dhr Nouhuys. De verzekeraars schermen met kwaliteitseisen die gesteld zouden zijn door de eigen beroepsvereniging. De beroepsverenigingen in de zorg hebben in het kader van de vraag/eis naar meer transparantie alsmaar eisen opgeschroefd. De enorme tijdsinvestering echter die hiervoor staat wordt absoluut niet meegenomen in de aangeboden tarieven. En dan luisteren verzekeraars weer niet naar de beroepsvereniging. Hier is duidelijk sprake van onevenwichtigheid. Sommige verzekeraars doen er nog een schepje bovenop en eenduidigheid in inkoop is er absoluut niet met veel uitzoekwerk als gevolg. Meepraten over de tarieven mogen beroepsverenigingen niet maar dat lijkt niet langer houdbaar. De politiek heeft verzekeraars een te grote rol gegeven waardoor opstand en het niet tekenen van contracten een logisch gevolg lijkt. Wat genoteerd moet worden als zijnde transparantie in kwaliteit of alleen etalage-info blijkt door het werkveld vaak aan de kaak te worden gesteld. Ik heb het idee dat beroepsverenigingen daarin sneller kunnen optreden met aanpassingen. Verder is het een interessant onderwerp voor discussie. Dank voor uw bijdrage.
Dienie Koolen
2 maart 2018 / 13:32