Peugeot 2008

Drie jaar geleden verscheen de 2008 van Peugeot, als ruimer alternatief naast de populaire 208. Nu is er al een facelift.

Tekst: Bart van den Acker

Het uiterlijk van de vorige 2008 was kennelijk te ‘lief’ voor een SUV, want Peugeot heeft het model een compleet nieuw front gegeven. De motorkap ligt nu hoger, de grille is ietsje breder, onder aan de bumper zit iets aluminiumkleurigs tussen veel matzwart, er bevinden zich dikke zwarte randen langs de wielkasten en de achterlichten zijn iets veranderd. Vooral door die grille, met de leeuw centraal als logo, lijkt de 2008 nu ‘Grrr!’ tegen zijn omgeving te zeggen. In alle eerlijkheid: voor mij had die facelift niet gehoeven.

101668-01Prijs vanaf 18.200,- Bijtelling 21 procent

Peugeot heeft de gelegenheid meteen aangegrepen om de 2008 te actualiseren; dat is wél zinvol natuurlijk. Standaard is er nu een systeem dat de auto in de stad laat remmen voor voetgangers en fietsers. Omwille van de gemoedsrust van medeburgers heb ik het maar niet uitgeprobeerd. Als optie zijn zaken als Apple CarPlay, een achteruitrijcamera en een aandrijfsysteem met meer grip beschikbaar. Het leveringsprogramma is ook flink opgeschoond. Als benzinemotor is er nu alleen nog de 1,2 liter driecilinder in drie varianten en er is nog maar één diesel. De testauto heeft de middelste van de driecilinders, met 81 kW/110 pk. Dat is genoeg. Deze motor heeft vooral bij lage toeren duidelijk meer fut dan de kleinste van de drie. Ik heb ook geen moment naar de sterkere versie verlangd.

De vijfbak schakelt mooi trefzeker. De 1,2 liter driecilindermotor is intussen heel bekend, maar de 2008 is een wat grotere, hogere en zwaardere auto dan bijvoorbeeld een DS3 met zo’n zelfde motor. Dat merk je aan het verbruik; onder ideale omstandigheden haalde ik één keer 1 op 18, maar over het algemeen bleef ik steken op 1 op 15. Niet slecht, maar ook niet spectaculair zuinig.

Fijne mix van veercomfort en wegligging

Van binnen vond ik de 2008 redelijk ruim. Vier volwassenen van gemiddeld postuur passen erin. Het glazen dak in sommige uitvoeringen slokt nuttige centimeters hoofdruimte op, zodat het achterin krap wordt voor passagiers die langer zijn dan 170 cm. De bagageruimte is met zijn minimuminhoud van 410 liter vergelijkbaar met diverse concurrerende modellen. De zittingen van de voorstoelen zijn wat aan de korte kant. Verder vond ik het fabrieksnavigatiesysteem niet het toonbeeld van bedieningsgemak. Ik ben daarentegen nog wel steeds fan van Peugeots kleine stuur, waar ik de instrumenten niet dóór-, maar óverheen kan aflezen. Het went snel en je blik is korter van de weg. Dat kleine, vrij sterk bekrachtigde stuur maakt de 2008 aardig wendbaar. Op de weg is de 2008 een echte Peugeot, met een fijne mix van veercomfort en wegligging.

Conclusie: zal de nieuwe, stoerdere 2008 een groter publiek aanspreken dan tot nu het geval was? Of hij mooier is geworden, blijft een kwestie van smaak. Eén ding is zeker: het blijft een fijn rijdend en ruimer alternatief voor de compacte 208.

Delen