Porsche 911 Carrera
Al bijna vijftig jaar bouwt Porsche een model dat 911 heet. Vervanging door een nieuwe generatie, nu al voor de zesde keer, is een delicate kwestie. In een nieuwe vorm en met moderne techniek moet de nieuwe 911 wel precies het juiste DNA hebben.
Tekst: Bart van den Acker | Video: Pim Schaaper
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=-X-Ne3pLbTQ&w=530]
PRIJS vanaf € 112.400,- | VvAA LEASE vanaf € 1993,45 | BIJTELLING 25%
Deze 911 is helemaal nieuw en toch is de eerste aanblik ‘raak’. Karakteristieke details zoals de zijruitlijn en de eenvoudige, ronde koplampen zijn onmiskenbaar. Ik vind het prachtig hoe de 911 volledig gespeend blijft van overbodige lijnen: de hele vorm is puur functioneel. Zijn schoonheid zit ’m in die eenvoud.
Het interieur is juist weer vrij druk, met ook hier karakteristieke details, zoals het links geplaatste contactslot en de vijf klokken achter het stuur. De analoge exemplaren zijn niet best afleesbaar en dat wéét Porsche. Daarom worden verschillende functies ook nog een keer digitaal weergegeven. De zeer goed ondersteunende stoelen bieden vrijwel elk postuur een perfecte zitpositie. In de 911 ga je niet zitten, die trek je aan.
De testauto, een Carrera S (grotere en sterkere motor), is voorzien van een flinke greep uit de optielijst. Ik schrik niet alleen van de optieprijzen, maar vind dat bijvoorbeeld cruise control en parkeersensoren standaard horen te zijn op een auto in deze prijsklasse, waarop die zaken bovendien onmisbaar zijn.
Het schijnt dat snelle 911-kenners deze nieuwe een tikje ‘soft’ vinden. Sorry, ik niet. Hoe snel je de Nürburg-ring kunt ronden interesseert me niet, want daar wonen geen mensen. Hoe de 911 zich gedraagt in normaal verkeer, is veel belangrijker. Het knappe van de 911 vind ik juist dat die óók al een kick geeft als je 80 km/u rijdt, zelfs in de zevende (!) versnelling. De elektrisch bekrachtigde besturing is ragfijn. De wegligging is fe-no-me-naal, wat ook een niet te onderschatten veiligheidsaspect is. Tegelijkertijd is het rijcomfort verbazingwekkend goed voor een pure sportwagen. Zuid-Frankrijk? Doen we even…
Daarnaast krijg ik kippenvel van het waanzinnig mooie, brute motorgeluid (audio is overbodig). De al even karakteristieke zescilinder zogenoemde boxermotor, typerend voor de 911, is een belangrijk onderdeel van de hele beleving. Uiteraard is die beresterk als je ’m de ruimte geeft, maar in de file verrassend genoeg weer poeslief.
Porsche is zich zeer bewust van de milieutechnische kant; de nieuwe 911 is een klap zui-niger dan zijn voorgangers. Volgens officiële metingen rijdt hij 1 op 11, netjes rijdend haal ik echt 1 op 10. Dat is razend knap!
Conclusie: De nieuwe 911 continueert de iconische status die bij die naam hoort. Hij is trouw aan zijn voorgangers, maar tegelijk een auto van deze tijd, met zinnige moderne techniek, onder meer om tot een lager verbruik te komen. Voor alles is de 911 een gerijpte, doordachte en zeer competente sportwagen met een heel hoog kwaliteitsniveau.
2 reacties
Heldere uitleg. Denk dat ik er morgen maar eentje ga kopen
Marcel van dijk
18 mei 2012 / 16:36Blijft een van de mooiste auto’s!
Bauke
22 mei 2012 / 23:04