Porsche Cayman
Binnen het merk Porsche is de iconische 911 nog altijd zo prominent aanwezig dat andere modellen in de schaduw staan. Onterecht, is de conclusie na een kennismaking met de nieuwe Cayman, een bijzonder indrukwekkende sportwagen.
Tekst: Bart van den Acker
De nieuwe Cayman volgt in grote lijnen het recept van zijn voorganger: het is een pure tweezits coupé met een zes-cilinder boxermotor in het midden, dus vóór de achteras geplaatst. Dat concept is de basis voor een zeer goede wegligging. Deze nieuwe Cayman is wel langer en breder dan de oude. Vooral in de breedte is de toename fors. Hij is ook vloeiender gelijnd en hoewel ik het best een mooie auto vind, mist hij het karakteristieke uiterlijk van de oude Cayman.
Prijs vanaf € 67.000,- VvAA Lease vanaf € 1168,87 Bijtelling 25%
De grotere maatvoering heeft weinig gevolgen voor het interieur, want de Cayman is niet ruim; instappen voelt meer alsof je ’m ‘aantrekt’. In het interieur valt de prachtige afwerking direct op, maar ook hoeveel knoppen en schakelaars er op dashboard en middenconsole zitten. Een digitale snelheidsmeter is zinvol, maar een klok waarop de secondewijzer de hoofdrol speelt, niet. Een blik op de specificatielijst leert dat vrijwel alles aan de testauto optioneel is, met aanzienlijke gevolgen voor de catalogusprijs. Ik zou ‘mijn eigen Cayman’ – hoor mij – kritisch aankleden.
Instappen voelt meer alsof je ‘m aantrekt
Er is opnieuw keuze uit twee motoren: een 2,7 liter (202 kW/ 275 pk) voor de Cayman zonder verdere aanduiding, en een 3,4 liter (239 kW/325 pk) in de Cay-man S die ik als testauto reed. Porsche slaagt er niet alleen in een technisch hoogwaardige en snelle sportwagen neer te zetten, maar weet dat ook te koppelen aan moderne milieu-eigenschappen. De Cayman is niet ‘afgericht’ op een optimale score in de officiële Europese verbruiksmetingen, maar haalt in de dagelijkse praktijk wel een gunstiger brandstofverbruik dan ik had verwacht. Als ik rustig met het wisselvallige Nederlandse verkeer meerij, haalt de Cayman S met gemak 1 op 11. Daarin speelt ook de transmissie een grote rol. De testauto is voorzien van de briljante zeventraps PDK-transmissie. Die schakelt niet alleen voorbeeldig, maar doet dat ook veel vaker dan ik zelf ooit zou bedenken, waardoor ik in druk verkeer bij 70 km/u in de zevende versnelling blijk te rijden.
De Cayman en zeker de S is een beschaafde, maar uitdagende sportwagen. De drang nét even wat vlotter te rijden en feller te accelereren, is nauwelijks te weerstaan, mede door het kippenveltrekkende uitlaatgeluid. De uitdaging wordt onderstreept door een ragfijne besturing. Dat de vering van de Cayman aan de harde kant is en er nogal wat bandengeluid op ruw asfalt is te horen, neem ik déze testauto niet kwalijk. Dat hoort gewoon bij zijn sportieve genen.
Conclusie: de Cayman is een heerlijke, pure sportwagen, met een heel ander karakter dan de 911. De Cayman is duidelijk voor een jonger publiek bedoeld en overtuigt door technisch raffinement en een zeer hoog kwaliteitsniveau.