Prima!

Wanneer ik met onze kinderen communiceer via Whatsapp gebruik ik vaak het woord ‘prima’. Ze hebben dan een voorstel waarmee ik het helemaal eens ben en een zeer goed idee vind. Later merkte ik dat mijn ‘prima’ bij hen teleurstelling teweeg bracht, want zij hadden het opgevat als zijnde ‘OK’ in de zin van ‘het kan er mee door’.

Aan bovenstaande moest ik denken toen ik las dat VGZ voortaan de patiënt laat beoordelen wat kwaliteit van zorg is. NRC had zelfs in de kop staan dat dit nieuws de geschiedenisboeken in kon.

De beoordeling van de patiënt zal gaan verlopen via de website Zorgkaart Nederland die is ingesteld door Patiëntenfederatie Nederland. Zij zijn al lang bezig om meer waarderingen te verkrijgen op hun website, want alleen met grote hoeveelheden reacties is dit systeem betrouwbaar.

Kritiek op deze manier van beoordelen is er al vanaf het begin en er bestaat huiver over de waarde van de beoordeling. Is het fraudegevoelig? Biedt het een podium voor rancune? Heeft een zorgaanbieder kans op weerwoord? Een aantal zaken zegt men al waterdicht gemaakt te hebben.

Waar hecht jij waarde aan en hoe moet ik jouw ‘prima’ beoordelen?

Men kan op die website een mening geven over een zorgaanbieder of zorginstelling via een aantal vragen en stukje vrije tekst. Lijkt allemaal prima toch? We gaan allemaal na een behandeling naar die website zoals we ook onze vakantie beoordelen. Maar waar hecht jij waarde aan en hoe moet ik jouw ‘prima’ beoordelen? Ik denk dat we daar allemaal wel uitkomen wanneer hier nog eens goed naar gekeken wordt. Ook de zorgverzekeraars kunnen beoordeeld worden.

Natuurlijk waren er meteen reacties over het feit dat patiëntervaringen nooit alleen de kwaliteit van zorg kunnen bepalen. Je hebt voor het beoordelen van een ziekenhuis ook gegevens nodig over veiligheid, sterftecijfers en complicaties.

Wat mij echter vooral opviel aan het artikel was dat VGZ aangaf dat er nu een doolhof is aan beoordelingsinstrumenten. Ze stelde zelfs dat elke zorgverzekeraar hun voorbeeld moest volgen.

Weg met die hele willekeur aan eisen over het meten, leve de eenduidigheid

Als zorgprofessional ben ik daar blij om, want dan ben ik af van die hele willekeur aan eisen over het meten en komt er eenduidigheid. En hopelijk ligt de opdracht dan niet alleen bij ons voor het aanleveren. De hele markt die is ontstaan rondom het meten van patiëntervaringen zal wel protesteren.

Wat me ook opviel is dat VGZ zelf aangaf dat er nu al kwaliteit gemeten wordt, maar dat dit vooral over administratieve processen gaat. Kan de hele auditmarkt ook weer op de schop.

Ik ben zeer benieuwd of de andere zorgverzekeraars luisteren naar hun collega en wat ze met de conclusies doen bij hun zorginkoop. En of ze voor zichzelf ook stimuleren dat ze op die manier beoordeeld worden. Dat lijkt me prima!

Delen