Puur?

Plots wordt ons lieflijke Maliskamp opgeschrikt door een kanjer van een poster met het woord ‘PUUR’. Daaronder staat nog wat tekst, maar wie met de wagen langs het reclamebord rijdt moet stevig afremmen om de woorden te lezen. Dat is op deze plek met redelijk veel verkeer onverantwoord. Wanneer vrouwlief op de fiets van tennis huiswaarts rijdt, ontdekt zij echter dat het om ‘Het slimme elektronische cliëntdossier voor de zorg’ gaat.’ Ik moet de poster met eigen ogen gaan bekijken voor ik haar geloof.

Wij wonen dertig jaar in dit voormalige Brabants kerkdorpje. Wanneer er affiches worden opgehangen dan is het voor een rommelmarkt in de Brabanthallen, een kunstevenement in ’s-Hertogenbosch of een musical in Utrecht. Maar zeker niet voor een elektronisch cliëntdossier voor de zorg. Bij ‘PUUR’ gaan mijn gedachten naar chocola, uitgeperste sinaasappelsap en zuivere natuur. Op de poster zelf valt weinig aan te merken. Maar waarom wordt op deze plek een reclame voor een elektronisch cliëntdossier gehangen?

Dit lijkt mij een mooi onderwerp voor een blog. Ik stuur een berichtje naar Ecare, waarvan de naam onderaan op de poster staat en krijg een vriendelijk mailtje van de Office Assistant terug: ‘Goedemorgen Ignace, Bedankt voor je bericht. Wat voor blog zou je precies willen schrijven? Kun je ons iets meer informatie geven? Dan kan ik daarna kijken of ik je met een collega in contact kan brengen. Ik hoor graag van je!’ Ook bloggers worden gewikt en gewogen.

Waarom wordt op deze plek een reclame voor een elektronisch cliëntdossier gehangen?

Ik bel op en leg uit dat het mij om twee vragen gaat: 1) vanwaar deze poster op de betreffende plek, en 2) waarom heeft het elektronisch cliëntdossier de naam ‘PUUR’ gekregen. Iemand van de marketing zal mij terugbellen. Ze heeft nog wel een vraag aan mij: ‘Zijn er kosten aan verbonden?’ Tegenwoordig vormen ‘gesponsorde blogs’ een aardige bron van inkomsten voor journalisten en tekstschrijvers. Ik leg uit dat mijn journalistieke onafhankelijkheid voor mij een absolute voorwaarde is bij mijn werk als publicist.

Het toegezegde telefoontje blijft uit. Wanneer ik opnieuw contact opneem, zegt de Office Assistent dat de marketingafdeling er niets voor voelt om mee te werken aan mijn blog. Dat vind ik raar: wel reclame maken maar verder je mond houden. Je zou verwachten dat Ecare het elektronisch cliëntdossier voor de zorg wil slijten aan zorgorganisaties. In Maliskamp zijn er twee; met beide neem ik contact op. Men wil niets met Ecare te maken hebben. Een directielid laat mij weten zich behoorlijk aan de poster te storen.

De volgende ochtend word ik alsnog opgebeld door een medewerker van marketing. Zoals ik niet anders had verwacht gaat het om een minutieus uitgedokterde reclamecampagne. Wanneer het goed op mij is overgekomen, zou het elektronisch cliëntdossier van Ecare zó slim zijn dat zorgverleners zich niet meer hoeven te bekommeren om administratieve handelingen maar ‘puur’ met hun werk bezig kunnen zijn. Nou ja, ze moeten natuurlijk wel het dossier keurig blijven voorzien van de nodige input.

Zorgverleners zouden zich niet meer hoeven te bekommeren om administratieve handelingen maar ‘puur’ met hun werk bezig kunnen zijn

De reclamecampagne van Ecare richt zich bewust niet op directies van zorginstellingen maar op de zorgverleners zelf. Mensen aan de top van zorginstellingen bepalen weliswaar welk elektronisch cliëntdossier wordt gebruikt, maar hoeven hier niet zelf mee te werken. Ze hebben hiermee dus geen ervaring en weten niet wat goed en slecht gaat. De filosofie achter de marketingstrategie van Ecare is dus heel simpel: laat de mensen op de werkvloer bepalen met welk cliëntdossier er gewerkt moet worden.

Doel van de borden is dat de boodschap bewust maar ook onbewust wordt overgedragen en zich nestelt in het brein van zorgverleners. Precies zoals dat bij televisiereclames gebeurt. Natuurlijk maakt de marketingafdeling gebruik van meerdere kanalen, maar de social media e.d. zijn zo ‘vervuild’ dat Ecare weer teruggrijpt op de ouderwetse poster…. Hoeveel zorgverleners dagelijks deze reclame zien weet ik niet. Terloops laat de medewerker zich nog wel ontvallen zelf niet uit de zorg afkomstig te zijn.

Naschrift

Ecare is in de gelegenheid gesteld om te reageren op deze blog. Hiervan is geen gebruikgemaakt.

Delen