Renault Clio

De compleet nieuwe Renault Clio gaat ongetwijfeld het succes van de vorige generatie voortzetten. 

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Renault
Prijs vanaf € 17.290 ,- Bijtelling  22procent

Het onderscheid tussen de ‘oude’ en nieuwe Clio is heel klein. Begrijpelijk, want de populariteit van de vorige bepaalt dat een compleet afwijkend model een risico in zich draagt. De nieuwe bezit een onmiskenbaar Renault-dna en onderscheidt zich alleen in details. De gekozen vormgeving leidt wel tot een enorme dode hoek, rechtsachter. De afmetingen verschillen slechts minimaal.

Een belangrijk aspect van de nieuwe is het gebruik van de nieuw ontwikkelde 1,0 liter driecilinder turbomotor met 74 kW/100 pk en 99 g/km CO²–uitstoot. Geen onbekende, want eerder dit jaar kwam ik ‘m tegen in de vernieuwde Nissan Micra. In de Clio komt die motor, aangeduid als TCe 100, zeer goed tot z’n recht. Hij is mooi stil en sterk genoeg in normaal Nederlands verkeer. Alleen bij héél lage toerentallen ontbreekt het hem een beetje aan trekkracht. Schokvrij wegrijden uit stilstand vraagt even gewenning. Door iets meer gas te geven, is dat ‘gat’ zo te overbruggen. De vijfbak schakelt prachtig en mede door de slimme aerodynamica van de Clio reed ik zonder de zuinigheidskampioen uit te hangen ruim 1 op 19. Er is ook een sterkere motor (TCe 130), voor wie dat nodig vindt. 

De afwerking is echt tóp

De Clio heeft een prachtig interieur, al is er nogal wat verschil tussen de eenvoudigste en duurste versies. Ik reed een ‘Intense’, de derde van vijf uitvoeringen. Het instrumentarium is helemaal digitaal, er is geen ronde teller meer te vinden. Leuk en informatief: er is steeds een grafische weergave van de afstand tot de voorligger in seconden. Er zijn zowel een afstandsradar als (in deze versie) cruisecontrol; dat de volgende stap, adaptief, niet is gezet, vind ik een gemiste kans. Het multimediascherm mist in de eenvoudiger versies wel wat mogelijkheden, zoals navigatie. Alleen met een moderne smartphone kan deze worden geactiveerd door middel van een kabeltje. De aanduiding van de maximumsnelheid ter plaatse zat er veelvuldig naast. De afwerking en materiaalkeuze zijn echt tóp voor deze klasse. Het interieur is net groot genoeg voor vier volwassenen van normaal postuur. De voorstoelen zitten fijn, maar na een paar uur vond ik de stoel in de onderrug toch te zacht. De bagageruimte behoort tot de kleinere van alle auto’s in deze klasse en heeft een hoge ‘tildrempel’. 

Sterk punt van de Clio is zijn erg prettige weggedrag. Voor een auto van dit formaat is hij heerlijk comfortabel op elk wegdek. De besturing is prettig. Het systeem voor rijstrookbegeleiding is helaas overactief en daardoor irritant. Los daarvan rijdt de Clio heel prettig.

Conclusie: de Clio is nieuw, maar niet enorm vernieuwend. In zijn klasse is hij sterk door zijn fijne rijcomfort, de nieuwe motor is een aanbeveling, die blijkt ook nog eens aangenaam zuinig. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*