Renault Grand Scénic

Twintig jaar geleden was de Scénic zo’n beetje de eerste middenklasse MPV. Intussen is er een vierde generatie en ook nu weer is de Scénic een topper in deze klasse.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Renault

 

De Scénic en Grand Scénic hebben een bijzonder geslaagd uiterlijk gekregen, dat in lijn is met andere Renaults. Naast de bijzondere ‘geknikte’ flanken valt het front op dat wordt geaccentueerd door C-vormige dagrijverlichting. De Grand Scénic is 23 cm langer dan de Scénic en is er ook als zevenpersoons (= testauto). Beide modellen zijn flink gegroeid, de Grand Scénic is zelfs langer en breder dan de Espace van twee generaties geleden.

Prijs vanaf € 27.560,- Bijtelling 22 procent

De bagageruimte is kolossaal. Deze varieert, afhankelijk van de versie, tussen 572 en 596 liter. Achterin bevinden zich drie of vijf zitplaatsen, klaptafeltjes met handige opbergelastieken, opbergvakken in de vloer en twee USB-aansluitingen. In de verschuifbare middenconsole is nog meer bergruimte. Kinderen kunnen op de verschuifbare tweede zitrij heel goed met z’n drieën zitten, maar voor drie volwassenen is het wat smal. De derde zitrij is voor volwassenen niet geschikt. De achterste zitplaatsen en de rugleuningen van de tweede zitrij kunnen elektrisch worden omgeklapt, terwijl u achter de auto staat.

Voor bestuurder en voorpassagier zijn er heel fijne stoelen en er is volop bergruimte. Vanaf de bestuurdersstoel voelt de (Grand) Scénic aan als een grote en tamelijk onoverzichtelijke auto. Het dashboard is op verschillende manieren in te delen. Het systeem ‘R-Link’ biedt op het grote centrale display mogelijkheden om van alles naar smaak aan te passen (interieurverlichting met keuze uit vijf kleuren), maar werkt hier en daar omslachtig. Van een Bluetooth-telefoongesprek terug naar eerder ingestelde navigatie vergt vijf handelingen. Dat leidt te veel af onder het rijden. Ook niet handig: een ingestelde route komt niet vanzelf tevoorschijn als de Renault tijdens de rit wordt gestopt en weer gestart.

Een ander ergernisje betreft de adaptieve cruise control die het laat afweten beneden 40 km/u. In heel druk verkeer zorgt dit regelmatig voor een paniekmomentje wanneer voorliggers afremmen en de Scénic dat eerst automatisch ook doet en dan ineens niet meer. Beide versies zijn beschikbaar met twee benzine- en drie dieselmotoren; er volgt nog een dieselhybride.

De bagageruimte is kolossaal

Ik reed met de sterkste diesel gekoppeld aan de erg fijne zestraps automaat. Die combinatie draagt flink bij aan het rustgevende karakter van de Scénic, niet onbelangrijk voor een gezinsauto. De auto reed gemiddeld een acceptabele 1 op 15. Elke Scénic staat op grote, 20-inch wielen. Of dat nu de oorzaak is, kan ik niet zeggen, maar het afrolcomfort viel wat tegen. Elke kleine oneffenheid in het wegdek is voelbaar, ongeacht de afstemming van het onderstel via R-Link. Grotere hobbels verwerkt de Scénic voorbeeldig.

Conclusie: Renault laat opnieuw zien exact te weten wat gezinnen verwachten van een middenklasse MPV. De (Grand) Scénic is enorm ruim en praktisch, voldoende comfortabel en fraai om te zien.

Delen