BMWi5

auto / 'Het hele interieur is vegan'

De nieuwe generatie van de BMW 5-serie is er nu ook in een volledig elektrische versie.

Voor alle duidelijkheid: de uiterlijk identieke 5-serie is er ook met een benzinemotor, als plug-in­hybride en als mild-hybriddiesel. Binnen afzienbare tijd komt er eveneens een stationcar.

Prijs vanaf € 77.575,-  Bijtelling 16 procent tot € 30.000,-, 22 procent daarboven

De i5 is er in twee versies. Ik reed de i5 ‘eDrive40’, voorzien van één elektromotor (250 kW/340 pk) en achterwielaandrijving. Er is ook een uiterlijk identieke M60 xDrive met twéé elektromotoren (442 kW/601 pk) en vierwielaandrijving. In ons land lijkt die keuze onzinnig, mede door de dertig mille hogere prijs.

De nieuwe 5 is een slag groter dan zijn voorganger. Die maatvoering zorgt mede voor de aanzienlijke bagageruimte (490 liter), met onder de vloer een flink vak voor de laadkabels. Ergens kan ik er niet omheen dat deze elektrische versie minder karakter heeft dan de BMW met een verbrandingsmotor. De M in het merk verliest betekenis; noem het maar nostalgie.

De standaardvoorstoelen zitten uitstekend en zijn op veel manieren verstelbaar. Achterin zijn ruimte en zitcomfort erg aangenaam. Het hele interieur is vegan.

Een actieradius rond de 540 km lijkt haalbaar

Direct achter het stuur zit een fraai beeldscherm, centraal een groot scherm voor audio, navigatie en veel andere functies, en op de voorruit zie ik een mooi head-updisplay. Het vergt wat studie voordat ik alle mogelijkheden en instellingen heb bekeken. Ik stuit wel op een paar onhandigheidjes als ik de auto eenmaal in gebruik heb. Zo geeft de i5 nooit een indicatie van zijn stroomverbruik, kan ik het head-up­display niet in hoogte verstellen en krijg ik de relatieve afstand in de adaptieve cruise­control niet veranderd. Wél fijn is het display waarin ik zie wat onder ideale omstan­digheden de actieradius is bij het percentage acculading, hoeveel die nu is én hoeveel procent er nog resteert bij aankomst.

De i5 rijdt zoals ik in deze prijsklasse verwacht: erg prettig en overtuigend comfortabel, en op lange afstanden biedt hij puur genot. De begeleiding bij verandering van rijbaan is soms iets te opdringerig. Goed dat borden met snelheidsaanduidingen worden weergegeven, maar de i5 reageert er niet automatisch op. De besturing is nauwkeurig en dankzij een schitterend camerasysteem is inparkeren ook met deze grote, onoverzichtelijke carrosserie heel eenvoudig.

Ik reed de i5 onder heel ongunstige omstandigheden (rond het vriespunt), wat uiteraard effect heeft op het stroomverbruik. Een reken­som leert dat het verbruik 20 tot 22 kWh/100 km was, voor een limousine van 2.100 kg onder deze omstandigheden zeer aanvaardbaar. Een actieradius rond de 540 km lijkt haalbaar, wat neerkomt op 15 kWh/100 km. Knap!

Conclusie

De i5 is een indrukwekkend fijne auto, met een paar kritiekpuntjes op details. De elektromotor maakt hem minder onderscheidend dan BMW’s in het verleden waren. Comfortabel is hij wel!

Correctie: Bij de autoportretten in Arts en Auto 04 stond vermeld dat er tot € 35.000,- 16 procent bijtelling van toepassing is, en daarboven 22 procent. Dat is niet juist. In 2024 geldt de 16 procent bijtelling tot en met een cataloguswaarde van € 30.000,-. Voor het deel daarboven 22 procent.

Delen