Škoda Fabia

Hij líjkt op zijn voorganger, maar deze Fabia is echt ingrijpend vernieuwd, méér dan ‘zomaar een facelift’.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Škoda

De vernieuwing is op de eerste plaats terug te vinden in de maatvoering. Vergeleken met de vorige Fabia is deze elf centimeter langer en vijf breder. Belangrijker is dat de wielbasis (afstand vooras/achteras) negen centimeter is gegroeid. Dat heeft effect op de interieur- en bagageruimte. Vier volwassenen vinden een gerieflijke plek in de Fabia, waarbij vooral het zitcomfort van de achterbank opvalt.

Prijs vanaf € 20.290,- Bijtelling 22 procent

De bagageruimte (380 liter) is gegroeid en naar goede gewoonte van Škoda is de Fabia op dit punt weer koploper in zijn klasse. De luchtweerstand (Cw = 0,28) is ook lager dan bij de concurrenten. Typisch Škoda zijn ook de vele slimme details. In de bagageruimte zit een soort ‘hangmat’ voor bijvoorbeeld een jas en er zijn voorzieningen om (kleine) bagagestukken vast te zetten. Een gemakkelijk uitneembaar prullenbakje in het interieur zie ik ook zelden. Verder wemelt het van de handige opbergvakjes, ook achterin, voor bijvoorbeeld smartphones. De ijskrabber in de tankklep is intussen een Škoda-klassieker.

‘Veel slimme opbergvakjes’

Dat wil niet zeggen dat ik geen kritiek heb. Ik reed de Fabia in zijn meest complete uitvoering. De bediening van de adaptieve cruisecontrol zit buiten het zicht en vraagt de nodige gewenning. De diverse functies op het digitale dashboard, dat diverse lay-outs kent, zijn ook niet allemaal zo functioneel. Een olietemperatuurmeter is geen gemeengoed. Er is een continue weergave van het gevraagde vermogen, maar wat moet ik daarmee? Liever had ik een simpele mogelijkheid gezien de dagteller op ‘nul’ te zetten, dat vraagt nu zeven handelingen. Het niet feilloos werkende navigatiesysteem komt traag op gang. Wat me in het digitale dashboard vooral stoort, is hoe de auto zich regelmatig bemoeit met wat ik doe, zoals ‘schakeladviezen’ of de mededeling dat ik mijn stuur moet vasthouden. 

Technisch kent de Fabia maar twee varianten. Ik reed de 1,0 liter driecilinder-benzineversie (70 kW/95 pk)met vijf versnellingen. Alternatief is dezelfde motor met 81 kW/110 pk en een zeventrapsautomaat. Die laatste heeft gevoelsmatig de voorkeur. De 70 kW-versie heeft bij lage toeren zo weinig trekkracht dat schokvrij wegrijden oefening vereist. Ik reed wel moeiteloos 1 op 19. Netjes! Op kruissnelheid is de Fabia redelijk stil, afgezien van wat bandengeruis. Dat kan te maken hebben met de grootst mogelijke wieldiameter (17 inch) op de testauto. Het veroorzaakt ook mede de vrij harde reacties op kleine oneffenheden. Ik vermoed dat de Fabia op de standaard 15 inch-wielen fijner rijdt. Hij stuurt mooi nauwkeurig, is stabiel in rechte lijn en de wegligging is geheel in overeenstemming met wat ik in zo’n auto wil.

Conclusie: wie puur kijkt naar wat je krijgt voor welke prijs, zal ontdekken dat Škoda met de nieuwe Fabia een ijzersterk aanbod doet.

Delen