Skoda Rapid

Veel verworvenheden zijn gemakkelijk in de categorie ‘flauwekul’ onder te brengen. Skoda spreekt de groep nuchtere autokopers aan en de nieuwe Rapid oogst bij voorbaat weer veel waardering.  Een doordachte no-nonsense auto voor verstandige mensen.

Tekst: Bart van den Acker

Met deze Rapid (zeg: Rapíed, niet Reppid) vult Skoda een zekere leemte in het programma van het merk, tussen de Fabia en de Octavia. De vormgeving valt in positieve zin op tussen heel veel moderne ‘overdesigned’ modellen. Dit is een ingetogen, maar strak gelijnde koets, zonder fratsen; er zit geen lijntje te veel aan, maar er zit ook geen lijn verkeerd. Overigens geldt alles wat ik zeg over de Skoda Rapid ook voor de exact identieke Seat Toledo.

Prijs vanaf € 14.190,- VvAA Lease vanaf € 336,- Bijtelling 20%

Het leuke is dat de Rapid een vierdeurs sedan líjkt, tot de bagageruimte wordt geopend. Bij ons heeft een sedan hoegenaamd geen representatieve meerwaarde, in andere landen ligt dat anders. Skoda is ‘de koning van de kofferbakken’, de Rapid biedt al 550 liter bagageruimte met de achterbank rechtop, wat ongekend is voor een auto van dit formaat. De Rapid heeft meer doordachte details. Wat te denken van een ijskrabber in de altijd van buitenaf te openen tankklep? Of een klemmetje à la Volvo om een parkeerbonnetje achter de voorruit te klemmen?

Vanbinnen verbaast de Rapid opnieuw met zijn ruimte. Hij is als geheel wat lang en smal, maar daardoor is er volop hoofd- en beenruimte achterin. De voorstoelen zijn voldoende comfortabel en ruim verstelbaar. Het dashboard is eenvoudig, maar functioneel; wel een beetje veel hard, zwart plastic en de druktoetsen van de airco zijn erg klein, maar de instrumenten zijn bijzonder duidelijk afleesbaar.

Skoda is de koning van de kofferbakken

De scherpe prijsstelling – typisch Skoda – betekent niet dat is beknibbeld op de veiligheidsuitrusting, ook niet voor de goedkoopste versie. De techniek is bekend uit de Volkswagen-stal. De 1,2 liter benzinemotor is er in drie specificaties, waarvan de 77 kW-versie echt sterk genoeg is voor het gros van de kopers. Er is een even krachtige 1,6 liter diesel voor wie voordelig zakelijk wil rijden. Ik had een 1,4 liter benzine (90 kW) met de briljante DSG-automaat; de versie die financieel het minst aantrekkelijk is. Ik reed onder verre van ideale omstandigheden nog steeds 1 op 13,5. Met die 1,2 moet 1 op 15 à 16 in de praktijk haalbaar zijn. De bediening is heel eenvoudig. De besturing is opmerkelijk licht en daardoor wat doods. Het onderstel is redelijk straf afgeveerd, maar niet in die zin dat het echt stoort.

Conclusie: no-nonsense, inderdaad, maar dat is bepaald geen nadeel. Daarbij is de Rapid een praktische en prettig rijdende gebruiksauto, waarmee je overal kunt verschijnen. Voeg daar behoorlijk scherpe aanschafprijzen en overzichtelijke rijkosten aan toe en je hebt een recept voor succes. Dat is Skoda met de Rapid van harte gegund.

Delen