‘Sociale’ media

Bram Vermeer
Bram Vermeer is wetenschapsjournalist en heeft zich gespecialieerd in Innovatie. Lees alle artikelen van Bram Vermeer

Het is heerlijk om onder gelijkgestemden te zijn. Dankzij internet kun je de hele dag beelden en opinies van eigen keuze consumeren en doorgeven. Wie wil, kan zich helemaal beperken tot de kring van vegetariërs, liberalen of socialisten. Zint het je niet? Ontlinken. Iemand zeurt? Ontvrienden. Ben je het oneens? Deleten. Of liever, ontketen een shitstorm.

De gevolgen zijn bekend. Binnen de eigen groep gaat het eigen gelijk rondzingen en winnen extremere visies. Zo worden vegetariërs veganist, liberalen anarchist en socialisten communist.

Omdat alles op internet wordt geteld, weten we precies hoe die radicalisering is aan te jagen. De combinatie van woede en humor werkt het best. Een kattenvideo over hoge belastingen is een gegarandeerde hit. Zo kon een man die zijn kwaadheid verpakt in ongepaste grapjes, gekozen worden tot president van de VS.

De publieke opinie begint zicht te keren

De algoritmes van YouTube, Facebook en andere media zijn slim genoeg om te raden waar we graag op klikken. Zo zetten ze ons na het bekijken van een dierenmishandeling een nog ergere marteling voor. Dat verhoogt de betrokkenheid bij het medium.

Maar daar lijkt verandering in te komen. De publieke opinie begint zich tegen de mediagiganten te keren. Toen Facebook, Google en Twitter eind vorig jaar ondervraagd werden door de Amerikaanse senaat, was de sfeer vijandig. Nog niet zo lang geleden werden deze media ‘sociaal’ genoemd, door de verlichting die ze zouden brengen. Maar in de hoorzitting werden ze gezien als gifmengers. In Silicon Valley liepen techies tot voor kort in hoody’s met het trotse logo van hun firma. Nu zie je dat steeds minder. Techies zijn de nieuwe bankiers.

De houding van de mediabedrijven verandert daardoor. Facebook heeft duizenden mensen aangenomen om haatberichten te bestrijden. YouTube experimenteert met een nieuw systeem waarbij na een jihad-video een suggestie komt met een tegengeluid. Dat leidt tot minder betrokkenheid en daardoor verlies van advertentieinkomsten, maar geeft het bedrijf een positiever profiel.