Stappen zetten

Dienie Koolen-Goossens
Dienie Koolen-Goossens is zorgondernemer, logopedist en docent. Zij is bestuurlijk actief en heeft passie voor gezondheidszorg en onderwijs. Bekijk ook haar profiel op LinkedIn. Lees alle artikelen van Dienie Koolen-Goossens

De beveiliging van de berichten die we versturen is in de loop der jaren aangescherpt. Gelukkig maak ik al lang niet meer mee dat mailtjes onbedoeld rondgaan. Met fax hebben wij nooit gewerkt, maar verslagen verzenden via mail is aan de orde van de dag. De regels voor de privacy zorgen ervoor dat nu de tweestapsverificatie de voorkeur heeft en straks wellicht verplicht is. We verzenden een mail en de ontvanger krijgt een code via een sms op zijn eigen mobieltje. En voor inloggen bij VECOZO om te declareren of gegevens op te vragen hebben we straks een authenticatie-app nodig.

Elke verandering vergt aanpassen, zoals nu mobiele nummers invoeren bij de mail. De nieuwe manier van inloggen bij VECOZO geeft wat spanning of het goed gaat. Ook alle mogelijkheden kennen van systemen zoals Zorgmail, ZorgDomein, Enovation of van andere spelers op de eHealth-markt kost tijd. Wat wordt er nieuw aangeboden en wat kan ik als zorgaanbieder wel gebruiken en wat niet? De communicatie tussen ziekenhuis, huisartsen en eerste lijn kan digitaal goed verlopen, maar soms gaat er ook iets mis.

‘Bij digitale communicatie in de zorg gaat het soms toch nog mis’

We worden gefaciliteerd bij het veilig verzenden van verslagen, zoals de mogelijkheid van veilige apps of het rechtstreeks verslagen versturen vanuit onze zorgsoftware. Onlangs merkte ik echter tot mijn schrik dat die berichten niet altijd gezien worden. Het idee dat ze kwijt waren, bezorgde me veel stress. Bij navraag bleek over hoeveel schakels zo’n bericht gaat. Ik heb vele telefoontjes moeten plegen en steeds hoorde ik dat het niet aan mij lag of aan degene die ik belde. Zij hadden hun deel goed gedaan en wat er later met het bericht gebeurd was, wisten zij ook niet. Later bleek dat een lifeline-nummer foutief was ingevoerd door een verwijzer. Mijn berichten kwamen wel binnen op een centraal punt, maar werden niet aan het dossier van de patiënt gehangen. Deze berichten werden lange tijd dus niet gelezen, zonder dat ik daar als afzender van op de hoogte was.

Verificatie in twee stappen wordt steeds vaker gevraagd en is veilig, maar geeft soms ook irritatie. Doordat we een collectieve zorgverzekering hebben vanuit het werk van mijn man, kan ik alleen via zijn telefoonnummer een code krijgen om alle gegevens in te zien en rekeningen te betalen. Ik moet hier dus wachten mee tot hij thuis is.

Veilig communiceren is belangrijk maar helaas hoor ik vaker dat systemen niet goed op elkaar zijn ingesteld. Wanneer er iets misgaat hoop je dat je een waarschuwing hiervan krijgt en dat dit snel opgelost kan worden. Wanneer inloggen niet goed gaat of berichten niet goed ontvangen worden is het belangrijk samen de juiste stappen te zetten. Ook al zijn er dat meer dan twee.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*