Terechte kanttekening
Het is een beetje ‘het advies dat je wist dat zou komen’ natuurlijk. De Raad van State stelt in haar advies aan de Eerste Kamer dat beperking van de vrije artsenkeuze niet strijdig is met het Europees recht, omdat er voor de verzekerde voldoende te kiezen overblijft.
Het is hiermee vrijwel zeker dat de Eerste Kamer zal instemmen met aanpassing van artikel 13 van de Zorgverzekeringswet. Het ligt ook niet voor de hand dat de Kamer de Raad van State om advies had gevraagd omdat ze twijfelde of deze aanpassing wel een goed idee was. Het is immers al vanaf het ontstaan van het huidige zorgstelsel, in 2006, de bedoeling geweest deze weg in te slaan. De Eerste Kamer zal vooral uitgeweest zijn op duidelijkheid over de vraag of na instemming nog gedonder vanuit Europa op de loer lag. Nu de Raad van State zegt dat hiervoor niet hoeft te worden gevreesd, is de laatste hobbel genomen.
Wel plaatst de Raad van State één subtiele, maar terechte kanttekening. De beperking van de vrije artsenkeuze versterkt de marktwerking die de Zvw beoogt alleen als toezichthoudende instanties zoals de Nederlandse Zorgautoriteit ‘rolvast’ zijn en ‘daadkrachtig optreden’. Deze kanttekening geldt niet alleen de NZa zelf, maar ook minister Edith Schippers. Zij zal nu echt hard moeten maken dat de NZa onder het nieuw aantredende bestuur onafhankelijk van het ministerie van VWS gaat functioneren.
3 reacties
‘Zij zal nu echt hard moeten maken dat de NZa onder het nieuw aantredende bestuur onafhankelijk van het ministerie van VWS gaat functioneren.”
Dat is nog maar 1 van de kanttekeningen van de RvS in haar advies.
De Minister heeft al eerder laten weten dat de NZa nimmer echt onafhankelijk kan zijn, blijven of worden van de Minister en haar Ministerie. De NZa werkt immers op aanwijzing van de Minister om zo de belangen van de Lidstaat te beschermen.
Denk daarbij aan het budget dat aan de private verzekeraars van overheidswege wordt opgelegd. Een volstrekt onafhankelijke NZa hoeft zich daar niet aan te houden als het belang van de burger gaat opspelen. Denk aan toegankelijkheid, betaalbaarheid en werking van zorgmarkten. Variabelen genoeg om van de wens van de Minister af te wijken.
En dan moeten de andere toezichthouders nog komen; de ACM, AFM en DNB. De ACM vindt alle fusies geen enkel probleem. De NZa denkt daar soms anders over. Wie heeft dan de overhand? Wie beslist achter de schermen? Alle toezichthouders moeten van de RvS rolvast worden en blijven. Anders vervalt de toestemming van de RvS voor het schrappen van art 13 Zvw.
De RvS gaat uit van de werking van de onzichtbare hand; er zullen polissen komen die keuze aanbieden aan verzekerden. Betaalbare polissen. Wat is betaalbaar? Wat als de private verzekeraars daarvan afzien? Gaat de NZa dan uitbrengen van die polissen opleggen? Inclusief de betaalbare premie?
Evenzo de kanttekening tav grensoverschrijdende zorg. Er zullen polissen komen voor grensbewoners die dat mogelijk gaan maken, denkt de RvS. Er zullen voldoende buitenlandse zorgaanbieders worden gecontracteerd om keuze mogelijkheid mogelijk te maken.
En grootste kanttekening is nog wel de al of niet concurrentie tussen de verzekeraars onderling. De RvS zegt dat zij ervan uit gaat dat die eindelijk van de grond zal komen. De NZa heeft onlangs weer eens vastgesteld dat van concurrentie geen sprake is, maar dat dreiging van concurrentie ook concurrentie is. Toch?
Er zal nog heel wat water door de Rijn moeten stromen om wat de RvS hoopt en veronderstelt zal gebeuren.
De rolvastheid van de Rijn staat vast.
De kanttekening van de zorgplicht voor verzekeraars die de RvS plaatst is door de landsadvocaat en door de NZa zelf al eerder onderuit gehaald; schrappen van art 13 is door de NZa niet meegenomen in haar analyse van de zorgplicht. Inclusief art 13 Zvw staan de verzekerden sterker tov de verzekeraar en daardoor konden zij de verzekeraar tot de orde roepen. Die mogelijkheid vervalt en wat dan?
Wat houdt de zorgplicht van verzekeraars de facto in? Juridisch? Vraag het de Landsadvocaat.
De enige die van rolvastheid blijk geeft is de Minister. En daar gaat de RvS geheel aan voorbij. Jammer.
Nu maar afwachten of de EK rolvast is. Chambre de reflection? Toch?
ANH Jansen
27 oktober 2014 / 13:44Goede vragen. Een paar kanttekeningen ter antwoord:
1. Het is terecht dat u de ziekenhuisfusies als probleem aanhaalt. Als de Autoriteit Consument & Markt hierin nog een sturende rol wil spelen, wordt het tijd dat ze in actie komt.
2. U stelt de vraag of er wel budgetpolissen zullen komen. Die zijn er natuurlijk al. Belangrijker is de vraag of ze na afschaffing van artikel 13 populairder zullen worden.
3. Wat is betaalbaar? Als verzekerden spelen wij een belangrijke rol in het beantwoorden van die vraag. Wij moeten zelf de afweging maken wat we willen uitgeven aan onze zorgpolis en wat voor soort polis we ons dus willen veroorloven.
4. De concurrentie tussen zorgverzekeraars. Is die er niet? Er valt toch genoeg te kiezen en als het allemaal doorgaat, komt er zelfs een zorgverzekeraar bij. De vraag is dus eerder of wij als verzekerden wel wíllen kiezen. Tot op heden hebben we daarvan niet veel blijk gegeven, want slechts weinigen veranderen aan het einde van het jaar van zorgverzekeraar. Maar nu de wetenschappelijke verenigingen meer duidelijkheid beginnen te bieden over de kwaliteit die medisch specialisten leveren en nu ook op andere fronten meer kwaliteitsinformatie beschikbaar komt, nemen voor de zorgverzekeraars de mogelijkheden toe om op basis van die kwaliteit in te kopen (en dus ook om polissen te ontwikkelen die hierin een strengere voorselectie maken voor de verzekerden, om even op dit vorige punt terug te komen). Het wordt dus steeds interessanter om bewust te kiezen.
Frank van Wijck
27 oktober 2014 / 17:01“Budget is budget” constateerde de rechter bij een rechtszaak van de LHV bij overschrijding huisartsenzorgbudget.
We dromen en wachten de dag af dat de NZa zegt: “Minister u betaalt de huisartsen te weinig… en u hebt te krap begroot. Daar hoeven de zorgverleners niet voor op te draaien, laat het MBI vallen.”
Ongetwijfeld weet VWS ook hier weer een oplossing voor.
G K Mitrasing
27 oktober 2014 / 17:25