Toyota Prius
Ooit was de Toyota Prius de eerste hybride op de markt. Deze vierde generatie bewijst dat Toyota nog steeds een grote voorsprong heeft als het gaat om zuinige techniek.
Tekst: Bart van den Acker
De nieuwe Prius is opnieuw een ‘full hybrid’. Hij kan worden aangedreven door de (1,8 liter) benzinemotor, door de elektromotor of door allebei tegelijk. Wegrijden vanuit stilstand en in het verlengde daarvan rustig rijden in stadsverkeer of in de file, doet hij vrijwel altijd elektrisch. De auto voorziet zelf in stroom voor de elektromotor en hoeft dus nooit aan de stekker; de twee motoren zijn verbonden via een continu variabele transmissie.
Prijs vanaf €9990,- Bijtelling 21 procent
De opzet is daarmee in grote lijnen hetzelfde als bij eerdere modellen, maar het hele verhaal is verder geoptimaliseerd. Zo is de benzinemotor zélf al heel zuinig. De Prius staat op een nieuw, lichtgewicht platform en de carrosserie is zeer gunstig gestroomlijnd (voor de kenners: Cw=02,4). Wat het lage brandstofverbruik betreft – want daar gaat het natuurlijk vooral om bij deze auto – is de nieuwe Prius volgens de officiële gegevens ruim 20 procent zuiniger dan de vorige. In de praktijk haalt hij altijd minstens 1 op 20, maar in de regel is hij nog zuiniger. Ik behaalde zelfs een keer 1 op 24. Het verschil zit hem vooral in de omstandigheden, niet in de rijkunst. Op kruissnelheid op de snelweg is hij mooi spaarzaam, maar echte winst valt in file- of stadsverkeer te behalen, wanneer de elektromotor zijn werk doet.
Hoewel de sterk aflopende daklijn wat lastig is bij het instappen achterin, biedt dit nieuwe model volop ruimte aan vier volwassenen. De bagageruimte bedraagt 500 liter en behoort nu tot de ruimste in deze klasse.
Ook voor de lange ritten is het een heerlijke auto
Persoonlijk ben ik vooral gecharmeerd van de rijeigenschappen. De Prius stuurt heerlijk, zit lekker en biedt een goede balans tussen vering en schokdemping, met een prima wegligging én prettig veercomfort tot gevolg. Gecombineerd met het bedieningsgemak en de serene rust binnenin, is-ie heerlijk om te rijden. Oók op lange ritten.
Heel goed dat Toyota elke Prius voorziet van een flink pakket aanvullende veiligheids- en comfort-items, zoals rijstrookherkenning, automatisch stoppen voor voetgangers en natuurlijk adaptieve cruise control, wat in files en bij lange afstanden erg prettig is. Het prijsniveau van de nieuwe Prius ligt iets hoger dan voorheen, maar hij biedt ook méér auto, in diverse opzichten.
Dan blijft over het uiterlijk. Maar mooi of lelijk doet eigenlijk niet ter zake; de Prius is sterk onderscheidend én een mooi voorbeeld van een vorm die volgt uit een functie. Dat geldt voor de stroomlijn en voor een detail zoals de diep doorgetrokken voorruit.
Conclusie: zonder fiscale bevoordeling moet de nieuwe Prius het op eigen kracht redden. Dat zal best gaan, want hij is extreem zuinig, rijdt heerlijk en zijn uiterlijk is minstens een statement. Daarbij is het in de eerste plaats een Toyota, wat staat voor een vrijwel onverstoorbare betrouwbaarheid.