Van voltreffer tot onderneming
Met het ontwikkelen van een eigen productlijn allergeenvrije huidproducten zette dermatoloog Marjolein Leenarts de stap naar het (parttime) ondernemerschap. Ze ervaart het runnen van haar eigen bedrijf als een verrijking.
Tekst: Roel Notten
Honderden vragen kreeg Marjolein Leenarts (36), dermatoloog in het Rode Kruis Ziekenhuis/ Brandwondencentrum, van bezorgde ouders welk huidproduct nu eindelijk een einde zou kunnen maken aan de huidproblemen van hun kind. En toen haar oudste zoon waterpokken kreeg en zij geen geschikt huidproduct kon vinden, besloot ze zelf een waterpokkenlotion te ontwikkelen. Het uiteindelijke resultaat bleek een voltreffer: de jeuk en de waterpokken verdwenen als sneeuw voor de zon en aangestoken door dit positieve effect vond de lotion gretig aftrek in haar vriendenkring.
Keurmerk
De populariteit van de waterpokkenlotion inspireerde de dermatoloog begin dit jaar om haar eigen allergeenvrije productlijn ‘Dokter Leenarts’ te ontwikkelen: vijf zalven en lotions die zich onderscheiden van reguliere huidproducten door het Allergie Keurmerk van het Huidfonds. “Ze bevatten geen onnodige ingrediënten zoals geurstoffen, parabenen of wolalcoholen, waardoor mensen geen allergie ontwikkelen”, aldus Leenarts.
Voor het ontwikkelen van haar eigen productlijn moest ze wel flink wat tijd investeren. Ze besprak daarom haar wens om als zelfstandige huidproducten te willen ontwikkelen in een vroeg stadium met haar maatschap en ziekenhuisdirectie. Zij zagen geen bezwaar. “Ik werk nu drie dagen in de week, waarvan één dag met avonddienst, bij het Rode Kruis Ziekenhuis/Brandwondencentrum”, verklaart ze haar werkschema. “In de overige twee werkdagen en in de avonden en weekenden steek ik bij elkaar wekelijks zo’n 25 uur in ‘Dokter Leenarts’. Misschien is het geheim dat mijn bedrijf zo veel energie geeft dat het niet als werk aanvoelt.”
‘Schroom niet anderen om hulp te vragen’
Die energie wendt Leenarts momenteel aan voor het ontwikkelen van nieuwe toekomstplannen. Zo ligt uitbreiding van het productaanbod in het verschiet. “Volgend jaar hoop ik een nieuwe zonnebrandcrème te presenteren, ook weer met het Allergie Keurmerk. Daarnaast werk ik eraan dat mijn producten in 2015 in bijna alle Nederlandse apotheken verkrijgbaar zijn en dat meer kinderafdelingen in ziekenhuizen mijn producten gebruiken. Omdat ik vaak persoonlijk langsga om mijn verhaal te vertellen, gaat hier wel veel tijd in zitten.”
Netwerk
De vele uren die Leenarts in haar werk steekt, vormen geen belemmering om volop te genieten van het runnen van haar eigen onderneming. “Het is zo’n leuke ervaring om een bedrijf van a tot z helemaal zelf op te bouwen. Ik leer steeds nieuwe dingen, bijvoorbeeld hoe ik Google kan gebruiken om mijn productlijn bekender te maken. Ook krijg ik veel hulp van allerlei mensen voor zaken waar ik zelf minder kennis van heb. Zo heeft iemand mij geleerd hoe social media precies werken.”
Het actief inzetten van de kennis in je eigen netwerk is het belangrijkste advies dat Leenarts wil meegeven aan zorgverleners die ook zelfstandig ondernemer willen worden: “Schroom niet anderen om hulp te vragen. Mensen zijn graag bereid je te helpen, dus maak gebruik van je contacten.”