Veiligheid voor de allerkleinsten
Gelukkig daalt het aantal verkeersslachtoffers al jaren. Een verdere daling is alleen nog te realiseren als gericht aandacht wordt besteed aan specifieke aspecten van verkeersveiligheid. Die van kleine kinderen in auto’s bijvoorbeeld. Drie automerken houden zich hier intensief mee bezig: BMW, Mercedes-Benz en Volvo. Autojournalist Bart van den Acker woonde in Göteborg een veiligheidsseminar bij van Volvo.
Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Shutterstock
In het geval van een aanrijding zijn kinderen veel kwetsbaarder dan volwassenen. Dat heeft vooral te maken met hun lichaamsbouw; door de relatieve grootte en zwaarte van hun hoofd is de kans op hoofd/hersenletsel bij kinderen na een aanrijding onevenredig groot. Lotta Jakobsson, Senior Technical Leader Injury Prevention bij Volvo, vertelt dat jonge kinderen – baby’s en peuters/kleuters tot ongeveer 3 à 4 jaar oud – niet goed kunnen worden beschermd als ze in een kinderzitje zitten waarbij ze in de rijrichting kijken. “Stoeltjes waarin het kind achterstevoren in de auto zit, zorgen bij een frontale aanrijding voor een veel geringere beweging van het hoofd. Het maakt daarbij niet uit wáár het kinderzitje in de auto is geplaatst. Wij adviseren om zo lang mogelijk kinderstoeltjes te gebruiken waarin het kind omgekeerd zit.”
Jakobsson wijst erop dat het wel belangrijk is dat de rechterairbag wordt uitgeschakeld wanneer het kinderstoeltje omgekeerd op de rechtervoorstoel wordt geplaatst. “Zo niet, dan lanceert deze airbag het kind naar de achterzijde van de auto of tegen de rugleuning van de voorstoel.” Kinderen ouder dan 3 à 4 jaar passen niet meer in stoeltjes die tegen de rijrichting in worden gebruikt. Dan vormen kinderstoeltjes die in de rijrichting worden geplaatst, de volgende fase.
Lees verder (pdf).