Verwijsbrief
Kijk even met mij mee naar www.zorgdomein.com. Wat staat daar bovenaan in hemelsblauwe koeienletters: ‘De best mogelijke zorg voor elke patiënt.’ “ZorgDomein is geen zorginstelling”, krijg ik te horen, wanneer ik Zorgdomein opbel. Een beetje verwarrend, maar échte zorginstellingen kiezen tegenwoordig voor welluidende namen. ’t Woordje ‘zorg’ is immers besmet geraakt.
Maar wat doet ZorgDomein dan wel? Ik citeer van de site: ‘Wij helpen zorgverleners met het vinden, kiezen en regelen van zorg. Daarvoor verbinden we zorgprofessionals onderling met hun patiënten. ZorgDomein gelooft in een wereld waarin de best mogelijke zorg voor iedereen bereikbaar is. Daar zetten we ons al meer dan 20 jaar met veel passie voor in.’
Van dit hooggegrepen ideaal blijft echter bitter weinig over wanneer ik als patiënt een medewerker wil spreken. Vanaf een bandje vertelt een dame wat ZorgDomein wél doet: ‘ZorgDomein is een verwijssysteem dat zorgverleners de mogelijkheid biedt om op een digitale en beveiligde manier verwijzingen te sturen naar zorginstellingen.’
Waarom wil ik een medewerker aan de lijn krijgen? Via ZorgDomein ben ik naar een specialist verwezen, maar ik zou graag inzage willen hebben in de meegezonden verwijsbrief. ’t Is niet dat er sprake is van wantrouwens jegens mijn huisarts, maar wanneer ik de inhoud van de verwijsbrief ken, kan ik hierop mooi aansluiten wanneer de specialist mij het woord geeft.
ZorgDomein gelooft in een wereld waarin de best mogelijke zorg voor iedereen bereikbaar is. Dan moet het toch een fluitje van een cent zijn om een patiënt in kennis te stellen van de brief die óver hem naar de specialist is gestuurd. Maar zo simpel ligt dat niet. Na twee telefoontjes weet ik dat de huisarts hiervoor toestemming moet geven. In mijn geval is dat niet gebeurd.
‘Het doorsturen van een verwijsbrief naar de patiënt blijkt nog eenvoudig, noch snel te gaan’
Mijn huisarts is een vriendelijke man met wie je alles kunt bespreken. Ik kan mij na al die jaren niet voorstellen dat hij iets voor mij wil verbergen. De meneer die mij bij ZorgDomein te woord stond, gaf aan dat verwijzers met één klik kunnen aangeven of patiënten de verwijsbrief mogen inzien. De doktersassistente is heel mild over haar baas: ‘Dit is vast en zeker onbewust gebeurd.’
Geen probleem, maar kan ik dan alsnog aan de verwijsbrief komen? De weg via ZorgDomein blijkt nu plots vol obstakels te liggen. Maar geen zorg: de praktijk waaraan mijn huisarts is verbonden, is aangesloten bij www.MijnGezondheid.net : ‘MijnGezondheid.net is een online omgeving waarmee u eenvoudig en snel gezondheidszaken bij uw huisarts of apotheek kunt regelen.’
Maar wanneer het om het doorsturen van een verwijsbrief naar de patiënt gaat, blijkt het noch eenvoudig, noch snel te gaan. Nog sterker: het blijkt de doktersassistente helemaal niet te lukken. En per e-mail mogen om redenen van privacy geen medische gegevens worden verzonden. Dus wordt mij verzocht om de volgende ochtend de brief bij de praktijk af te halen.
Als huisarts gaf ik mijn patiënten altijd een verwijsbrief in een open enveloppe mee. Maar de zorg moet bezuinigen. Van de assistente krijg ik één velletje dat eindigt met ‘en’. Ik opper dat dit niet de gehele brief kan zijn. Inderdaad: er wordt nog een tweede velletje geprint. Mijn huisarts is superkampioen in het samenvatten. Ik heb de specialist heel wat te vertellen…