Volkswagen e-up!

Komt elektrisch autorijden ooit echt van de grond? Als het aan Volkswagen ligt wel. Voor de elektrische versie van de compacte up! is een slim doordacht systeem opgezet, dat mogelijke bezwaren voor potentiële gebruikers beperkt. 

Tekst: Bart van den Acker

 

Het ‘Volkswagenabonnement’ bestaat al langer, maar is voor de e-up! verder uitgebreid. Het abonnement is een leasevorm voor particulieren, die voor een vast bedrag over een vooraf bepaald aantal jaren en kilometers de beschikking krijgen over de Volkswagen van hun keuze. In dit geval is dat 4 x 10.000 km voor € 495,- per maand.

05-2014p066aPrijs vanaf €  405,- per maand  Bijtelling 4%

De e-up! wordt in principe alleen op abonnementsbasis ingezet, dat scheelt in elk geval de investering in een auto met een – eerlijk is eerlijk – onduidelijke restwaarde. Dit abonnement is uitgebreid met een verzekering, houderschapsbelasting en onderhoudskosten plus een oplaadpunt en stroom voor 10.000 km per jaar. In samenwerking met Eneco is dit gegarandeerd duurzame windenergie.

De e-up!-abonnee krijgt een app voor zijn smartphone, waarop de oplaadpunten van
andere abonnees zijn te vinden. Ook heeft de abonnee maximaal drie weken per jaar recht op een Volkswagen Golf Variant met benzinemotor voor bijvoorbeeld vakanties. Voor wie de e-up! zakelijk least, vervalt die vervangauto en is het tarief via Volkswagen € 405,- exclusief btw.

Wie de auto zakelijk en privé gebruikt, moet 4 procent van de catalogusprijs bij het inkomen optellen voor de berekening van de inkomstenbelasting. Alleen om die reden moet er wel een catalogusprijs bepaald zijn: € 25.520,-.

De e-up! is er alleen als vijfdeurs en uiterlijk slechts te onderscheiden van de normale up! door de led-dagrij-verlichting.

In de stad is de e-up als een vis in het water

Vanaf de eerste meter valt op hoe gemakkelijk de auto rijdt, mede door het ontbreken van een transmissie. Iedereen kan er direct mee overweg. In de stad is de e-up! als een vis in het water. Hij is lekker wendbaar, overzichtelijk en in kleine gaatjes te parkeren. Wel even opletten op fietsers en voetgangers, die ’m vooral bij veel omgevingsgeluid niet horen aankomen.

Op matig wegdek valt op dat de e-up! harder is geveerd dan de gewone versie. Dat komt door de afstemming van het onderstel op het hogere gewicht. Gezien het gebruik waarvoor de e-up! is bestemd, is dit geen groot minpunt.

Op buiten- en snelwegen is een kruissnelheid van 90-100 km/u goed te doen, maar dan schiet het stroomverbruik omhoog en wordt de reikwijdte beperkt. Onder uiteenlopende omstandigheden kwam ik op volle accu’s iets meer dan 100 km ver. Dat is krap, maar als je ’m alleen in stad en streek gebruikt en consequent oplaadt, is dat geen probleem.

Conclusie: er zijn genoeg doelgroepen te bedenken voor wie de Volkswagen e-up! ideaal zou zijn. Bezwaren tegen elektrisch rijden als de grote investering of onzekere restwaarde zijn door de doordachte aanpak van Volkswagen verleden tijd.