Volvo V40
De ingrijpende wijziging die Volvo in gang heeft gezet met de huidige S/V60 krijgt een vervolg met de nieuwe V40; een vijfdeurs hatchback in de middenklasse had het merk niet eerder. Ongetwijfeld volgen er nog afgeleiden van dit model, zoals een sedan en een stationcar.
Tekst: Bart van den Acker | Video: Pim Schaaper
http://www.youtube.com/watch?v=pu7nI_dbyDA
Prijs: vanaf € 25.995,- VvAA Lease: vanaf € 535,99 Bijtelling: 20%
De nieuwe stijl van Volvo staat voor uitgesproken dynamische, moderne auto’s. De V40 is daar een goed voorbeeld van. Uiterlijk is het een ‘dikke auto’, met veel lijntjes en details en een sterk oplopende taillelijn. Kopers moeten bereid zijn in ruil voor dat uiterlijk andere eigenschappen voor lief te nemen. Dat geldt bijvoorbeeld het matige uitzicht (schuin) naar achteren, maar ook de ruimte in het interieur. Vier volwassenen die wat inschikkelijkheid tonen, passen net. De achterbank is nodeloos smal en volwassenen kijken algauw tegen de rand van het dak aan. Wie groot is uitgevallen, heeft zelfs achter het stuur geen optimaal uitzicht. Ook de bagageruimte (335 liter) is niet overdadig.
Voorin staan gelukkig wel weer stoelen van Volvokwaliteit en ook de indeling en daarmee de ergonomie van het interieur is als van oudsher heel goed. Alhoewel, de testauto is voorzien van een tft-scherm als instrumentenpaneel (optie), waarin drie ‘sferen’ kunnen worden opgeroepen. Buiten dat ik het onzin vind, is de afleesbaarheid in geen van de drie instellingen ideaal. Ik heb ook ‘ruzie’ met het navigatiesysteem, waarvan de aanwijzingen vaak net te laat komen. Niet handig! Waar is trouwens de slimme bediening van de navigatie op het stuur uit eerdere Volvo’s gebleven?
De V40 stuurt erg fijn en heeft een prima wegligging. De 1,6 liter benzine-basismotor (‘T3’) is wat mij betreft krachtig genoeg. Hij is opvallend soepel en stil en de zesversnellingsbak schakelt erg fijn. Technisch is de V40 in grote mate afgeleid van de huidige Ford Focus, die dezelfde waardering kreeg. Ik reed gemiddeld net geen 1 op 14, wat een normale waarde is voor een auto in deze klasse. Helaas blijkt de testauto voorzien van een sportonderstel, wat het rijcomfort grondig om zeep helpt. Wat mij betreft is die optie een heel verkeerde keuze in zo’n type auto.
De pioniersrol van Volvo in passieve veiligheid is gebleven. In deze V40 is niet alleen van alles aan elektronische en andere hulpsystemen te vinden, maar er is ook een nieuwe vondst: de ‘voetgangers-airbag’. De airbag komt tevoorschijn tussen de voorruit en de motorkap zodra de auto in aanraking komt met een persoon.
Conclusie: waarom een merk alles wat het onderscheidt van andere merken overboord zet, is mij een raadsel. Deze V40 is een ‘Volvo nieuwe stijl’ en daarmee minder karakteristiek dan eerdere modellen. Ik hoop dat toekomstige varianten in staat zijn trouwe Volvoklanten in deze klasse voor het merk te behouden.
1 reactie
Geachte heer van den Acker,
We hebben allerlei typen Volvo gereden tot nu toe. De “nieuwe trend” van Volvo is erg Aziatisch uitgevallen, de V40/V60 lijken erg op bv. Hyundai en de voorkant herinnert mij aan de oude Ford Scorpio. Het lijkt wel een hangbuikzwijntje. De trendy 480 en C30 waren ook geen verkoopsuccessen! Mijn oude V70 (2007) Sport-Edition houd ik nog maar een flink aantal jaren, want die beviel en bevalt me nog steeds. W.b. verbruik 1:12,5 en onderhoudskosten bij Volvodealer (€ 250/j.) ben ik ook tevreden. Opgemerkt dient te worden dat ik niet harder dan 120 km rijd en geen korte ritten maak.
E.Bock
9 december 2012 / 21:34