Voor/tegen
Sanne Gooskens werpt de vraag op of de markt de zorg beter maakt. Haar conclusie is: ja. In Nederland werkt de zorgmarkt nu, stelt ze. Complicerende factor is wel dat in de zorg drie klanten moeten worden bediend die ieder een ander doel hebben: de patiënt, de verwijzer en de financier. Een ware marketinguitdaging, en het zou daarom goed zijn als de patiënt gestimuleerd werd om een eigen keuze te maken, en geoutilleerd wordt om dit te kunnen doen door kwaliteitsindicatoren en beoordelingen toegankelijk te maken. Een proces in wording zoals we weten, al gaat het traag.
Zouden huisartsen geholpen zijn als patiënten hun kleine kwalen meer zelf oplossen, in plaats van hiervoor naar de huisarts te gaan, wilde Neprofarm weten. De conclusie van adviesbureau Ecorys is: ja. Het scheelt miljoenen aan zorgkosten en betekent dat huisartsen meer tijd overhouden voor complexe zorgtaken en substitutie van zorg. Het nieuwe kabinet moet dus werk maken van het stimuleren van zelfzorg, stelt Ecorys.
Wat hebben deze twee berichten met elkaar te maken? Inhoudelijk dat ze richtinggevend zijn voor hoe de zorg zich in positieve zin kan ontwikkelen. Toch lezen we onder het nieuwsbericht over Ecorys en Neprofarm louter cynische reacties: open-deur-onderzoek in opdracht van een belanghebbende partij die zelfzorggeneesmiddelen wil verkopen. Ik vrees voor Sanne Gooskens dat zij soortgelijke reacties kan verwachten. Zij is strategisch zorgmarketeer en partner bij Spring Marketing, gespecialiseerd in partijen ondersteunen bij het invullen van hun marketingdoelstellingen. En tot die partijen behoren steeds meer zorgaanbieders, schrijft zij.
Beide berichten zijn dus voer voor ‘zorg geen markt’-adepten: ‘Ze verdienen eraan, natuurlijk zijn ze er positief over’. Terwijl je ook kunt zeggen: ‘Ze weten waar ze het over hebben, laten we kijken hoe ze kunnen helpen het stelsel efficiënter te maken’.
7 reacties
Tja.. prietpraat blijft prietpraat….
Mensen komen met een klacht waarvan ze meestal pas achteraf weten of het self limiting is of met enige zelfzorg op te lossen is of wat dan ook.
En tegen één van de paradoxale effecten van informatie is een deel van de mensen amper bestand en komt die voor een advies.
We worden wel mondiger maar niet slimmer.
G K Mitrasing
28 maart 2017 / 11:58Eerlijk gezegd wel een beetje de reactie die ik verwachtte Glenn. Scheer je mensen nu niet wat erg veel over één kam door te stellen dat “we” wel mondiger worden maar niet slimmer? Dat zou suggereren dat niemand in staat is om iets te doen met de beschikbare informatie over zelfzorg. Dat 1,3 miljoen Nederlanders laaggeletterd zijn betekent dat 15,7 miljoen Nederlanders dit niet zijn en dat in ieder geval een deel van hen in staat is tot begrijpend lezen en op basis van de aangereikte informatie verantwoord handelen en dus zelfzorg ter hand nemen. Als de helft van die 15,7 miljoen dit doet en de helft daarvan lost zijn probleem op zonder de huisarts te hoeven bezoeken, is dat enorme winst.
Frank van Wijck
28 maart 2017 / 12:11Uiteraard. En door je in je reactie te fixeren op die opmerking te fixeren ga je zoals gebruikelijk weer voorbij aan de rest.. precies zoals verwacht.
Ondertussen wordt het alleen maar drukker op de huisartsenpost.. kom maar op met je zelfzorg-brigade.. .. tegen welk tarief?
G K Mitrasing
28 maart 2017 / 13:06Een van de zaken ‘waar tegen aan gelopen wordt’ bij dit soort discussies is dat Jan en alleman meent ’te weten hoe het zit’. Iedereen lijkt tegenwoordig overal verstand van te hebben, ergens onderzoek naar te doen en ventileert zijn / haar mening. Mensen zitten op posities waar ze niet thuis horen ‘van alles en nog wat te ventileren’, te roepen. In het machtigste land van de wereld is nota bene een zakenman President geworden: het grootste voorbeeld van ‘buiten je positie belanden’!
Laat mensen die verstand hebben van gezondheidszorg er iets over zeggen, schrijven en ‘ventileren’ en anderen wat minder.
Jurriën Wind
28 maart 2017 / 13:18Ik heb een idee:
ontwikkel gewoon een “moetiknaardedokter” app!!
Oh wacht……
E.Kriek
28 maart 2017 / 18:18Goed idee Edward. Is de Franse versie er al wel?
Frank van Wijck
28 maart 2017 / 18:48De Franse versie heb ik snel van de markt laten halen.
Ik had namelijk geen klanten meer door de app.
E.Kriek
29 maart 2017 / 09:42