Websiteperikelen

Op 2 oktober a.s. doet de rechtbank uitspraak over een woonwarenhuis dat door een ‘systeemfout op de website’ een veel te lage prijs aangaf van een product. Er kwam een run op de koop ervan en nu eisen die klanten het product voor die absurd lage prijs. Pas een dag later konden ict’ers de advertentie van de website verwijderen.

Ik ben zeer benieuwd. Eerder is een bedrijf voor zo’n soortgelijke situatie niet aansprakelijk gesteld. Wat zullen de gevolgen zijn wanneer de rechtbank nu anders beslist? En hebben we dan in de gezondheidszorg ook iets te vrezen?

Het feit dat in de media het woord ‘systeemfout’ tussen aanhalingstekens staat, roept vragen op. Is het met opzet gedaan of ligt het niet aan het systeem maar aan degene die het invoert? Ik heb zelf eens veel last gehad van een ‘systeemfout’ bij een zorgverzekeraar toen mijn afgesproken tarief niet goed was vermeld en patiënten allemaal onterecht rekeningen kregen. Eerdat zoiets verbeterd was duurde langer dan een dag, want het systeem is niet gemaakt voor verschillen en was zeker niet zomaar te veranderen.

Wat als op onze website een verkeerd tarief staat? Kunnen cliënten daar dan rechten aan ontlenen?

Wat gaat er gebeuren als er op een website van een ziekenhuis in het kader van transparantie tarieven voor operaties worden genoemd en er dan een nulletje vergeten is? En wat als op het einde van het jaar informatie van zorgverzekeraars online of telefonisch niet goed wordt doorgegeven door tijdelijke helpdeskmedewerkers ? Wordt iets dan wel of niet vergoed en voor hoeveel?

Ikzelf zal ook eens extra goed opletten wat er vermeld staat op mijn website. De prijs van ons product lijkt echter wel een rijstebrij, want van eenduidigheid bij verzekeraars is geen sprake. Binnenkort moeten we trouwens een nieuwe website, want de webbouwer houdt ermee op. Spannend of de omzetting van onze inmiddels bekende naam goed gaat.

Toevallig werd ik deze week gebeld dat de naam van onze website, dan wel met .com in plaats van .nl, gebruikt zou gaan worden door iemand anders, als ik niet binnen enkele uren zou beslissen een betaling te doen. En ik moest dan eigenlijk ook meteen de naam met .eu veilig stellen. De naam van je website is best wel een ‘dingetje’ en de tijdsdruk die erbij kwam maakte het geheel erg vervelend. Op advies van velen ben ik er niet mee in zee gegaan hoewel het verhaal aannemelijk leek en het telefoonnummer en website van het bedrijf vertrouwd oogden.

Hopelijk wordt straks alle informatie van onze praktijkwebsite goed omgezet, want we merken dat steeds meer mensen ons op die manier vinden. In het telefoonboek, gouden gids of gemeentegids staan we ook vermeld maar die middelen raken wat op de achtergrond. Laatst zag ik trouwens dat een ziekenhuis niet werd genoemd in een bepaalde uitgave. Of die ‘drukfout’ nog een staartje krijgt weet ik ook niet. Nu maar eerst eens wachten op de uitspraak van 2 oktober!

Delen