Yamaha MT-09

De Yamaha MT-09 is een bijzonder ogende naked-bike met een zeer aparte, opwindende driecilindermotor. Voor 2017 heeft Yamaha deze driepitter flink herzien.

Tekst: Peter Aansorgh | Beeld: Yamaha

 

Slechts drie jaar na zijn introductie geeft Yamaha de MT-09 al een nieuw uiterlijk, waarbij de twee dubbele ledlampen, de twee ledpositielichten en het markante led rem- en achterlicht om aandacht schreeuwen.

Prijs vanaf € 10.699,-

Het rijwielgedeelte bestaat uit een bijzonder kunstig gemaakt aluminium frame met een wulps gevormde aluminium swingarm. Die bedient een monoschokdemper, waarvan de veerkarakteristiek voor 2017 werd aangepast. De 41 mm upside-down voorvork kreeg meer instelmogelijkheden en een andere, belangrijke detailwijziging is dat het zadel een 5 mm dikkere polstering kreeg voor meer comfort. Zeer nuttig, want ook na een dag rijden voelt het zadel nog steeds comfortabel. Daarbij speelt ook de ontspannen zitpositie een rol. De zit is vrij rechtop, maar wel een beetje voorover, wat een natuurlijke weerstand tegen de rijwind geeft. Tot 150 km/u is hij daardoor prima te houden.

De MT-09 heeft een 115 pk sterke driecilindermotor, die een prachtige brul voortbrengt en over een erg breed trekkrachtgebied beschikt. Dat is goed te merken bij het gas geven. De driecilinder trekt al vanaf 2000 tpm zonder protesten uit de scherpste haarspeldbochten weg, waarna er bij zo’n 3500 tpm een behoorlijke boost volgt. Dan gaat de MT-09 er met een armenstrekkende acceleratie vandoor, tot de digitale toerenteller ver over de 8500 tpm schiet, waar de motor zijn maximum koppel levert.

Maar ook daarna brult de driepitter snel richting de 10.000 tpm, terwijl de gasreactie levendig en direct is. Tenminste, in de standaardmodus. Het mooie is namelijk dat het motorkarakter instelbaar is: het motormanagementsysteem heeft drie inschakelbare modi. In de standaardmodus is de motor al lekker fel. In de A-modus presteert de motor nog sportiever, maar in de B-modus reageert hij juist heerlijk soepel op het gas en komt hij iets trager op stoom, waardoor het vermogen makkelijk te doseren is.

De motor stuurt heel gemakkelijk

Voor een optimale controle heeft de MT-09 bij zijn update ook een tractiecontrole met drie inschakelbare standen gekregen. Bovendien heeft hij een ‘assisted’ slipperclutch zodat hij licht te bedienen is en stabiel is bij het terugschakelen. Daardoor blijft de motorfiets altijd strak en controleerbaar, ook bij een snelle rit over een bochtige weg. Bij zo’n rit blijkt ook de enorme wendbaarheid van de MT-09. De machine laat zich zeer licht van de ene in de andere bocht gooien.

De vering is erg op comfort gericht. Voor sportieve rijders kan de achterschokdemper iets meer uitgaande demping gebruiken; daarentegen is de voorvering wel perfect. De voorvork voelt stabiel en rustig aan en laat goed voelen hoe het wegcontact is, terwijl de motor ook tijdens het remmen lekker stabiel aanvoelt.

Conclusie: de MT-09 is wendbaar, supersnel en gemakkelijk in de omgang. Bovendien heeft deze naked bike een heel cool uiterlijk.