App voor jonge ouders

Niet om extra business te genereren voor haar praktijk, maar omdat ze haar zakelijke kant wil ontdekken. Marijke Siegmund, kinderfysiotherapeut in Scheveningen, ontwikkelde de app Het Digitaal Consultatiebureau.

Tekst: Martijn Reinink | Beeld: De Beeldredaktie/Freek van den Bergh

Marijke Siegmund (53) ziet veel ouders met jonge kinderen in haar praktijk. Volgens haar zijn veel van hen ontevreden over het consultatiebureau. “Ze hebben beperkte openingstijden. Terwijl je als ouder, zeker bij een eerste kind, duizend vragen hebt. ‘Ons kindje heeft maar 120 ml gedronken, terwijl ze 150 ml moet drinken. Moet ik haar vannacht wakker maken?’ Een eenvoudige vraag waar ouders snel antwoord op willen. Maar de ggd’s zijn alleen bereikbaar tijdens kantooruren.”

Een-op-een chatten

Digitaal consultatiebureauVia de app Het Digitaal Consultatiebureau, die in september live is gegaan, krijgen ouders binnen 24 uur antwoord op hun vraag. “Van een specialist”, benadrukt Siegmund. “Aan elke vraag wordt één contactpersoon gekoppeld, zodat gebruikers een-op-een kunnen chatten met een deskundige. Denk aan een jeugdarts, jeugdverpleegkundige, verloskundige, lactatiedeskundige, kinderarts of kinderfysiotherapeut. Zij krijgen een kleine vergoeding voor de consulten die ze doen.”

Naast de snelheid en het specialistische antwoord noemt Siegmund ‘anonimiteit’ als derde kracht van de app. “Tijdens een pilot die we in West-Brabant hebben gedaan, heb ik bijvoorbeeld gechat met een moslimmeisje dat vreesde zwanger te zijn; ze durfde geen test te halen of naar de huisarts te gaan. Uit de pilot bleek ook dat men gemakkelijker vragen stelt die ‘dom’ lijken, maar die eenmaal beantwoord voor veel rust zorgen.”

Het Digitaal Consultatiebureau is een variant op PluhZ, een app voor allerhande gezondheidsvragen. Siegmund is een van de ongeveer tweehonderd experts die namens PluhZ chatten met gebruikers. Het verdienmodel van die app is erop gebaseerd dat klanten een betaald abonnement nemen voor 14,95 euro per maand, waarvoor zij onbeperkt vragen kunnen stellen. Het verdienmodel van Het Digitaal Consultatiebureau, dat Siegmund samen met Ellen van der Geest van PluhZ ontwikkelde, ziet er anders uit. De kinderfysio: “Onze app is gratis te downloaden op alle apparaten. Gebruikers betalen een klein bedrag van één of twee euro per vraag.”

Aanvulling

Siegmund gelooft heilig in deze vorm van zorgverlening. “Mijn kinderen zijn 24, 22 en 18 jaar, zij doen alles met apps. Ik zie deze zorgverlening niet als vervanging van het reguliere contact tussen zorgprofessional en patiënt, maar als een aanvulling, een service. De ervaring met PluhZ is dat het vaak om simpele vragen gaat. Bij complexere vragen is het een kwestie van mensen verwijzen naar de juiste zorgverlener.”

Marijke Siegmund

Marijke Siegmund gelooft heilig in apps in de gezondheidszorg

PluhZ en Het Digitaal Consultatiebureau lijken zo ook een handig marketinginstrument om het klantenbestand van een praktijk uit te breiden. “Dat is waar”, erkent Siegmund. “Al is dat voor mij persoonlijk niet de drijfveer. Ik ben met dit initiatief gestart omdat ik een probleem wil oplossen voor ouders én omdat ik de behoefte voel meer te doen dan alleen met patiënten bezig te zijn. Ik had niet gedacht dat er een ondernemer in mij zou schuilen, maar ik vind het leuk en ik leer er veel van: nadenken over investeringen, reageren op kansen die voorbijkomen, doorzien welke mensen écht geschikt zijn om met ons te werken. Maar ik heb óók geleerd dat het kinderfysiowerk mij een voldoening geeft die het ondernemen mij nog niet gegeven heeft.”
digitaalconsultatiebureau.nl

Delen