Audi e-tron

De e-tron is Audi’s eerste volledig elektrische auto. Een opmerkelijk debuut dat veel aandacht krijgt. 

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Audi

De techniek van de e-tron is nieuw voor Audi, het dna is onmiskenbaar. Qua formaat zit deze grote SUV net onder de Q7. Het lijkt een doublure, maar is een alternatief: in plaats van een beul van een diesel, twee joekels van elektromotoren. De e-tron is een heuse quattro, de motor tussen de voorwielen assisteert als de grip minder wordt, bijvoorbeeld op glad wegdek. 

Prijs vanaf € 84.100,- Bijtelling 4 procent tot € 50.000, daarboven 22 procent

De e-tron is een imposante verschijning en heerlijk ruim. Vier volwassenen kunnen er zeer comfortabel ‘in wonen’ en ook nog eens maar liefst 660 liter bagage meenemen.

In afwerking en ergonomie hoeft Audi niets meer te leren. De bediening wijst zichzelf, ook al is de e-tron een gecompliceerde auto. Het is even wennen dat de adresinvoer van het navigatiesysteem via het heel laag geplaatste tweede beeldscherm gaat, en niet op het grote display. Wat een fraai systeem trouwens, met Google Earth als achtergrond en een variërende schaal, afhankelijk van de te rijden afstand tot de volgende afslag. Heel bijzonder zijn ook de ‘buitenspiegels’: cameraatjes die een haarscherp beeld geven op twee beeldschermpjes aan de binnenkant van de portieren. Toch een minpuntje: het beeld van het linkercameraatje gaat verscholen achter mijn hand of onderarm bij het correct beetpakken van het stuur. 

Bijzonder zijn de buitenspiegels

Op de weg voelt de e-tron als een grote en zware auto. Klopt: rijklaar weegt hij 2.495 kg. Toch een compliment voor het heel prettige veercomfort en de besturing. Een heerlijk auto op lange ritten, mits u de nodige snelladers gebruikt. Onder ideale omstandigheden is circa 25 kWh/100 km stroomverbruik haalbaar, maar meestal is het méér. Met een accu van 95 kWh is de opgegeven 400 kilometer in de praktijk niet haalbaar. Bij 100 procent lading kreeg ik zelfs een actieradius van 325 km op het dashboard; een ritje Den Haag-Brussel en v.v. (zo’n 350 km) bleek op één volle accu pertinent onmogelijk. Daar sta je dan, ’s avonds laat op een groezelige parkeerplaats langs de snelweg.

De meest irritante eigenschap van de e-tron betreft de adaptieve cruisecontrol. Deze past de ingestelde snelheid aan op de verkeersborden met snelheidsaanduiding. Goed idee, maar het gaat mis, omdat hij ook reageert op borden die niet voor mij zijn bedoeld: bij een aanduiding voor nat wegdek, op een parallelbaan (A12, bij Utrecht) of op het terrein van een tankstation langs de weg (30!) gaat de Audi vol in de remmen. Dit leidt tot verbazing, irritatie en zelfs gevaarlijke situaties. Omgekeerd accelereert de Audi ook zonder dat ik dat wil en vaak met een volstrekt onduidelijke aanleiding.

Conclusie: Jammer dat de semi-autonomie een enorme smet werpt op het rijplezier dat de e-tron biedt. Actieradius groter, of het verbruik omlaag, dan is dit een prima elektrisch alternatief. Of kan Audi een versie op waterstof bouwen?

Één Reactie Reageer zelf

  1. Sjoerd van Groning
    Geplaatst op 11 oktober 2019 om 10:33 | Permalink

    Ik ben zeer benieuwd hoe het gaat met updates bij deze auto. Grootste bezwaar is de semi-autonomie, maar dat is software en zou in de toekomst nog veel beter kunnen worden, juist met de input van gebruikers. Is het mogelijk daar iets meer over te vertellen?

    Voor veel producten gaan we denk ik naar een toekomst waarbij verbeteringen doorgaan nadat je het product hebt aangeschaft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*