Autonoom rijden volgens Audi

Van Audi’s nieuwe A8 wordt gezegd dat het de meest geavanceerde auto is als het gaat om autonome techniek. Autojournalist Bart van den Acker stapte achter het stuur van de luxe bolide om te testen in hoeverre deze claim in de praktijk ook echt klopt.

Tekstl: Bart van den Acker | Beeld: Audi

Audi A8De A8 is een indrukwekkende auto. Deze sedan in de topklasse kan zich meten met ‘zware jongens’ als de BMW 7-serie, Mercedes-Benz S-klasse en Lexus LS. Kortom, een auto waar je gerust zeer hoge eisen aan mag stellen. Het is, tijdens mijn testrit met de A8 naar Bretagne en terug, tropisch warm. De adaptieve cruise control heb ik op de snelweg vrijwel continu in gebruik.

Gezien de hoge temperaturen en het gebrek aan koude starts test ik de A8 dus onder vrijwel ideale omstandigheden. Desondanks verrast het me dat ik met de 2.100 kg zware A8L, voorzien van een 3,0 liter V6-dieselmotor die aan een briljante achttraps automaat is gekoppeld, tot een gemiddeld verbruik kom van ruim 1 op 15. Mijn complimenten voor de Audi-technici die het brein vormen achter de zogenaamde mild-hybrid-techniek van de A8. Dankzij een elektromotor in de aandrijflijn krijgt de brandstofmotor subtiel ‘hulp’ bij het wegrijden en accelereren, wat positief uitpakt voor het verbruik. Nog een compliment: het fantastische zitcomfort en de stilte binnenin. Maar eigenlijk verwacht je niet anders in een auto van deze klasse.

Het toppunt van luxe zijn de vijf verschillende programma’s voor een stoelmassage

Het toppunt van luxe zijn de vijf verschillende programma’s voor een stoelmassage waar inzittenden zowel vóór- als achterin van kunnen genieten. Raar genoeg beantwoordt het veercomfort in de testauto niet aan het niveau dat ik in deze klasse verwacht. Dat komt door de toepassing van een maat grotere wielen (20 inch). Potentiële kopers zou ik dan ook adviseren: vooral niet doen, die dure wielen!

Audi A8Waar ik het meest benieuwd naar ben: hoe geavanceerd is de nieuwe A8 als het gaat om autonoom rijden. Het ‘Center of Automotive Management’ en PricewaterhouseCoopers (weten die iets over auto’s?) hebben de A8 namelijk als ‘Meest innovatieve auto van 2018’ betiteld. Op dit moment gaat Audi aan kop als het gaat om autonoom rijden, maar die voorsprong is misschien van korte duur, aangezien meer merken heel intensief met autonome techniek bezig zijn.

Zelf de rijsnelheid bepalen, voldoende afstand houden, goed gemarkeerde rijstroken volgen, automatisch stoppen voor ‘obstakels’ zoals voetgangers of fietsers: het zijn allemaal snufjes die we ook al van andere merken kennen.

Achter het stuur van de A8 ben ik dus heel benieuwd welke autonome verrassingen Audi nog meer in petto heeft. Ik weet dat Audi’s ‘AI traffic jam pilot’ al wel productierijp is. Met dit systeem is het mogelijk om tot 60 km/u automatisch in de file te kunnen rijden én vanuit stilstand zelf weer op te trekken, dus zonder dat de bestuurder eerst zelf een klein tikje tegen het gaspedaal hoeft te geven. Met de AI traffic jam pilot steekt Audi de belangrijke grens tussen de autonome niveaus 2 en 3 over (zie het kader hiernaast). Wegens wettelijke beperkingen is dit systeem echter nog niet toegestaan voor inbouw in auto’s voor normaal gebruik.

Verre van perfect

Helaas blijken de autonome technieken van de A8, hoe indrukwekkend de auto verder ook is, nog verre van perfect te zijn. De auto maakt tijdens mijn rit enkele grove fouten. Zo neemt de adaptieve cruise control de auto waar die voor me op de rechterbaan rijdt, maar wanneer deze voorganger een afrit neemt en daar vervolgens vaart mindert, remt ook de Audi, terwijl de rijbaan vóór ons nu vrij is.

Blindvaren op de automatische snelheidscorrectie kan nog niet

Wat de A8 kan, is zelfstandig snelheid minderen in bochten en afslagen wanneer de route is ingepland in de navigatie. Door toeval rijd ik twee opeenvolgende dagen dezelfde route, onder identieke omstandigheden. Ik neem daarbij dezelfde snelwegafslag. De eerste dag remt de Audi keurig automatisch af voor de bocht in de afslag; de tweede dag niet. Blindvaren op die automatische snelheidscorrectie kan dus niet, blijkt uit deze ervaring.

En dan heb ik nog niet eens de tientallen waarschuwingen genoemd die ik krijg dat ik mijn stuur moet vasthouden – terwijl ik mijn handen toch écht niet van het stuur heb afgenomen. En niet te vergeten de soms minder vloeiende stuurbewegingen in lange snelwegbochten.

Mijn conclusie: in theorie mag de A8 het verst zijn in autonome techniek, de praktijk is weerbarstig. Zelfs topmerk Audi is in dit opzicht nog verre van perfect. Zelfs op niveau 2.