BMW 2-serie Active Tourer
BMW heeft niet eerder een soortgelijke auto gebouwd, maar toch is dit meteen onmiskenbaar een BMW, zowel in look and feel als in technische perfectie, afwerking en rijeigenschappen.
Tekst: Bart van den Acker
De Active Tourer is aan te duiden als een premium middenklasse MPV. Dat had het merk niet eerder en in dit deel van de markt komt BMW direct weer zijn concurrenten Audi (Q3) en Mercedes-Benz (B-klasse) tegen. Voor BMW is dit model een logische uitbreiding van de familie. De Active Tourer voldoet aan de eisen die je aan zo’n model mag stellen. Er is veel ruimte, enige variabiliteit in de interieurindeling en een verzorgd en licht interieur.
Prijs vanaf € 28.900,- VvAA Lease vanaf € 559,04 Bijtelling 20/25%
Twee volwassenen kunnen ook achterin uitstekend zitten als de achterbank in de achterste stand staat. Zitten daar kinderen, dan kan de bank zo’n 15 cm naar voren en is de bagageruimte des te ruimer.
Prima ergonomie, superduidelijke tellers, de slimme, centrale iDrive draai/schuif/drukknop voor allerhande functies op het mooie beeldscherm, prachtige materialen: dit kan alleen een BMW zijn. Ik zit maar iets hoger dan in een normale, ‘lage’ personenauto en heb mede daardoor een zee aan hoofdruimte.
De echte BMW-fanaten gruwen bij de gedachte dat de Active Tourer het eerste model in de lange historie van het merk is met voorwielaandrijving. Ik snap die emotie, maar het stoort mij allerminst. De traditionele BMW-rijder is ook niet de potentiële klant voor dit model.
Traditionele BMW-rijder is geen potentiële klant
De Active Tourer rijdt voortreffelijk, zoals ik van een BMW verwacht. Hij heeft een fijn afgestemd onderstel, waardoor het rijcomfort op een niveau ligt dat ik tegenwoordig veel te weinig tegenkom. Hij stuurt nauwkeurig en zelfs in de sterkste benzineversie die ik als testauto reed (225i), ontbreken aandrijfreacties in de besturing, die in veel krachtige voorwielaandrijvers storend aanwezig zijn.
De testauto is voorzien van een zeer moderne viercilinder benzinemotor, die zijn werk doet zoals ik van een BMW verwacht: zijdezachte souplesse, prima prestaties, heel laag geluidsniveau. Daarbij was die motor in de testauto gekoppeld aan de achttraps automaat, misschien wel de fijnste in zijn soort. Ik reed gemiddeld 1 op 12,5 à 13. Geen record, maar acceptabel. De kleinste benzine- en dieselmotoren zijn overigens driecilinders. Hoe die voldoen in de Active Tourer, kan ik zo niet inschatten.
Geen kritiek? Jawel! De logica van de werking van de ‘file-assistent’ ontgaat me, de adaptieve cruise control onderbreekt zichzelf soms zonder aanleiding en het is niet handig dat ik bepaalde functies (ruitenwissers met regensensor, afstemming op ‘Eco-Pro’) telkens opnieuw moet instellen.
Conclusie: BMW heeft goed geluisterd naar een nieuwe doelgroep voor het merk. Resultaat is een bijzonder fijne, gecombineerde zaken- en gezinsauto. Men betaalt iets meer voor het merk BMW, maar de Active Tourer betaalt dat dubbel en dwars terug.
1 reactie
Ben ex V70rijder die een kleinere hogere auto zocht met uitstraling. De 218 I executive voldoet aan mijn eisen ook w.b. lagere vaste lasten. De auto stuurt messcherp en de 3-cilinder motor doet het opperbest. Op de Duitse Autobaan is meer dan 200 km/h haalbaar, maar dat is mijn intentie niet. Momenteel verbruikt hij 5,9 l/100 km. Hij is geruisloos en zeer comfortabel. Ik mis mijn V70 sport niet. Gelukkig heb ik de voor BMW atypische voorwielaandrijving, anders had ik hem niet genomen. De bediening vergt wat gewenning omdat er zoveel mogelijk is. Kortom een aanrader voor een verwende autofiel.
H.E.Bock
9 april 2015 / 18:00