BMW 328i

De BMW 3-serie geldt van oudsher als een van de maatstaven in de grotere middenklasse. Deze nieuwe (zesde) generatie borduurt uiteraard voort op de ervaring van de voorgaande modellen, aangevuld met actuele techniek die ik ken uit andere BWM’s.

Tekst: Bart van den Acker | Video: Pim Schaaper

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=cbn8OTUv6O0&w=530]

PRIJS vanaf € 41.900,- | VvAA LEASE vanaf € 785,- | BIJTELLING 25 %

Lang voordat alle merken ermee begonnen, was BMW al bezig met de ontwikkeling van veel zuiniger motoren die veel minder CO2 uitstoten. In deze nieuwe 3-serie zijn daarbij opnieuw stappen gezet. Door de koppeling van de bpm aan de CO2-uitstoot, zijn de basisversies zelfs goedkoper dan de voorgaande. Overigens is het leveringsprogramma nog lang niet compleet en komen er ongetwijfeld nog zuinigere en goedkopere versies bij.

Als testauto rij ik een 328i. Hierin zit een 2,0 liter motor met twee turbo’s. Die levert evenveel vermogen en trekkracht als traditionele zes­cilindermotoren. De uitstoot is theoretisch een stuk lager dan bij die zespitters, die daardoor helaas ‘uitsterven’; in prestaties kom ik met deze 328i niks tekort, maar akoestisch is het geen prettige motor.

De stop-startschakeling werkt heel snel, maar opnieuw starten veroorzaakt soms een vrij rauwe schok; dat is niet de technische verfijning die ik van BMW verwacht. De testauto heeft een achttraps automaat, die zo mooi en opvallend vroeg doorschakelt, dat een ‘handbak’ ook al uit de tijd raakt.

Het is jammer dat al die theoretische zuinigheid ook bij BMW in de praktijk niet wordt gerealiseerd. Ik reed 1 op 12 met de 328i. Dat is netjes, maar niet echt een verbetering ten opzichte van het verleden. De nieuwe 3-serie rijdt zoals ik van een BMW verwacht. De besturing is mede door de achterwielaandrijving bijzonder nauwkeurig en vrij van storende invloeden. Het testexemplaar is voorzien van een sportief onderstel, wat ten koste gaat van het veercomfort. De zitpositie achter het stuur, de duidelijke instrumen­ten, vormgeving en bediening van elke functie zijn van een doordachte perfectie. Ook de zitruimte achterin is sterk verbeterd.

In vormgeving is de nieuwe 3-serie direct herkenbaar als BMW, maar dit model onderscheidt zich ook precies genoeg van andere actuele modellen. Dat zit ’m met name in de voor dit model unieke koplampen, waardoor je hem direct herkent in je binnenspiegel!
Minpuntjes: lange bestuurders zitten steeds met het rechterbeen tegen de nogal kolossale middenconsole en wie niet valt in de categorie ‘slanke den’ kan op de passagiersstoel het gordelslot maar moeilijk bereiken.

Conclusie: de nieuwe 3-serie van BMW is een erg goede auto, volgens de normen anno nu. Een maatstaf? Misschien; in rijcomfort kan ik direct een alternatief bedenken, maar ‘overall’ klopt de BMW gewoon. De verkoop is niet toevallig boven alle verwachtingen.

 

Delen