BMW 330e plug-in hybride

De nieuwe BMW 3-serie is er al bijna een jaar, maar de plug-in hybrideversie is natuurlijk het interessantst.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: BMW

BMW kwam al in een vroeg stadium met een volledig elektrische auto op de markt (de i3) en biedt een breed aanbod plug-in hybrides. De 330e neemt daarbinnen een belangrijke plaats in, omdat de 3-serie mede de ruggengraat van het merk BMW vormt. 

Prijs vanaf € 54.040,- Bijtelling 22 procent

Als plug-in hybride dwingt de 330e me steeds bewust bezig te zijn met de best mogelijke aandrijfmogelijkheid. Na enkele uren aan de laadpaal kan ik een kilometer of veertig volledig elektrisch rijden. Wie alleen korte stukken woon-werkverkeer rijdt en consequent bijlaadt, verbruikt dus geen druppel brandstof. Maar ik rij ook langere afstanden. Na er even op gestudeerd te hebben, lukt het me de BMW te ‘dwingen’ op de snelweg op benzine te rijden. Zo houd ik die elektrische actieradius achter de hand voor als ik in de stad rij en daar geen uitstoot wil veroorzaken. BMW weet dat zoiets in de praktijk natuurlijk lastig werkt. Daarom lanceert het merk binnenkort een systeem waarmee de plug-in hybrides automatisch elektrisch gaan rijden zodra ze op basis van GPS-gegevens zien dat ze een stadscentrum (milieuzone!) binnenrijden. Knappe toepassing van moderne techniek zoals ik die verwacht van BMW. Los van dat ‘gedwongen’ elektrisch rijden (of als de batterij gewoon leeg is), gedraagt de 330e zich als een normale full hybride, en rijdt dus in eerste instantie elektrisch weg. 

De besturing is messcherp

De 330e is verder een typische BMW: hij zit fantastisch, stuurt messcherp, presteert heel vlot en de automaat schakelt bijzonder smeuïg. Ik vind de afstemming van het onderstel zelfs in de stand ‘comfort’ erg hard. Het interieur is prachtig in afwerking en vormgeving, maar echt heel ruim is hij niet, vooral achterin. Het digitale instrumentenpaneel geeft zoveel informatie dat een basaal gegeven als ‘kilometerstand’ moet wijken voor de naam van de straat waar hij op dat moment rijdt. De bagageruimte is met 375 liter inhoud niet overdadig, maar ja, die accu moet ook ergens blijven. 

Het verbruik hangt sterk af van de mate waarin de elektrische actieradius wordt ingezet. Het elektrische verbruik kwam bij mij uit op 22 á 23 kWh/100 km en met een accu die maximaal 10,79 kWh ‘inhoud’ heeft, klopt dat met de praktische actieradius. Met veel snelweg op cruisecontrol bereikte ik een benzineverbruik van 1 op 16,5. Dat is erg zuinig voor zo’n auto, maar de elektromotor neemt natuurlijk alle ongunstige omstandigheden voor zijn rekening. 

Ondanks het stevige prijskaartje zijn adaptieve cruise-control en ‘keyless entry’ niet standaard, terwijl ik dat in deze klasse wel verwacht. 

Conclusie: de 3-serie vormt het hart van BMW. Goed dat ze met dit model hun plug-in hybridetechniek onder de aandacht brengen. Het is technisch razend knap en deze versie is voor een grote groep gebruikers een goede tussenstap naar een volledig elektrische auto.