BMW-5 serie
BMW heeft een breed leveringsprogramma, maar de 5-serie (Sedan en Touring) vormt nog steeds het hart van het merk.
Tekst: Bart van den Acker
Deze zevende generatie van de 5-serie is volledig nieuw ontwikkeld, iets groter en tegelijk zo’n 100 kilo lichter dan zijn voorganger. Hij lijkt zó sterk op de vorige, dat ik twee keer moet kijken. Uiteraard is het een echte BMW, maar het karakter is toch iets veranderd. Het sportieve imago blijft, maar het accent is meer richting rijcomfort verschoven. De doelgroep waardeert dat, al is de 5-serie ook weer net niet de comfortabelste in deze klasse. Uiteraard zijn de van BMW bekende dynamiek en zeer verfijnde besturing onverminderd aanwezig.
Prijs vanaf € 55.299,- Bijtelling 22 procent
Deze 5-serie zit barstensvol hypermoderne techniek, maar zelfs wanneer we die buiten beschouwing laten is het nog steeds een bijzonder fijne auto, want de basis is gewoon goed. Het interieur is vooral achterin iets ruimer dan voorheen. De bagageruimte (530 liter, sedan) is vergelijkbaar met die van de concurrentie.
Over die moderne techniek; wat te denken van een display op de sleutel, waarmee het mogelijk is (optioneel) om de motor te starten en de auto langzaam een paar meter voor- of achteruit een krappe parkeerplaats in te manoeuvreren, terwijl de bestuurder naast de auto staat? ‘Science fiction-achtig’ is ook het audiosysteem dat te bedienen is met gebaren. Knap dat het kan, maar ik zie er het nut niet zo van in. Bovendien raakt de audio van slag als er iemand druk gebarend praat. Ik verbaas me ook over het instrumentarium dat deels ‘vast’ is en deels in de vorm van een beeldscherm. Een en ander is uitstekend afleesbaar, wat ik het belangrijkste vind, maar niet naar smaak in te delen. Er zijn drie ‘rijmodi’: Sport, Comfort en Eco Pro. Ik kies het liefst voor de laatste, maar telkens nadat de auto is gestart, moet ik deze opnieuw instellen. Niet handig, dat wordt op termijn vergeten. De adaptieve cruise control werkt fantastisch, maar het systeem dat ‘stuurhulp’ tussen wegmarkeringen biedt, laat af en toe een steekje vallen. Na twee kleine missertjes gebruik ik het liever niet meer.
Briljant werkende achttrapsautomaat
Meer pluspunten: de centrale display is desnoods in drieën te verdelen voor verschillende functies tegelijk. Het navigatiesysteem werkt perfect op stembediening, dat is handig, vooral onder het rijden. Het ‘head-up display’ is duidelijker dan ooit. Petje af ook voor de aandrijflijn. Ik reed de basisdiesel (520d) met de briljant werkende achttraps automaat, die het motortoerental soms onwaarschijnlijk laag houdt. BMW biedt keuze uit (voorlopig) zeven motoren, deze diesel zal vast een van de meest verkochte blijken. Hij is prachtig soepel en voor mij krachtig genoeg. Gemiddeld reed ik rond 1 op 14 en dat is netjes, maar bij lange na geen record in deze klasse.
Conclusie: de nieuwe 5-serie zal zijn weg in de zakelijke markt wel weer vinden. Dit nieuwe model borduurt vooral voort op het bestaande succes. De vooruitstrevende techniek hoort gewoon bij deze klasse.