BMW iX

BMW is dankzij de iX weer ‘bij’ na wat vertraging in de ontwikkeling van vol-elektrische modellen.

Tekst: Bart van den Acker | beeld: BMW

Uiteraard is BMW het aan zijn stand verplicht dat zo’n nieuwe elektrische auto ‘wel wat moet voorstellen’, zeker omdat het alweer negen jaar geleden is dat de i3 verscheen. Dat is gelukt. Deze iX omvat veel technieken waar andere merken nog niet aan toe zijn. Denk aan een aluminium frame en carrosseriedelen die gedeeltelijk zijn gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof (had de i3 zelfs al). Over smaak valt niet te twisten, maar vooral in lichte kleuren vind ik de belijning van het front nogal geprononceerd. 

Prijs vanaf € 87.329,- Bijtelling 16% over € 35.000, 22% daarboven

Vijf volwassenen kunnen er prima in zitten en de totale bagageruimte bedraagt 500 liter, inclusief een keurig vak voor laadkabels. De voorstoelen zitten voortreffelijk en zijn elektrisch verstelbaar met Swarovski-achtige schakelaars. Dat materiaal zien we ook in andere details terug. Achter het kleine, zeshoekige stuur bevindt zich een breed beeldscherm.

Het ver geëvolueerde i-Drive systeem vergt veel studie. Na een serieuze ‘cursus’ ontdek ik steeds weer andere, op meer dan één manier te bedienen functies. De personal assistent helpt vaak goed, maar niet altijd. Het navigatiesysteem wordt ondersteund door camerabeeld met zwevende pijlen; fout rijden kan gewoon niet. Minder fijn is dat de iX af en toe uit zichzelf bijremt voor bijvoorbeeld een scherpe bocht. Met alle hulpsystemen ingeschakeld valt ook op dat rijstrookwissels, ondanks gebruik van de richtingaanwijzers, soms op weerstand stuiten. Vooral voor passagiers niet prettig.

De iX heeft uiteraard adaptieve cruise-control. Het systeem detecteert ook verkeersborden met de maximum snelheid. Dat neemt niet weg dat het matrixborden mist en vaak borden leest die niet voor mij bestemd zijn. In de cruise control is de afgelezen maximumsnelheid simpel in te stellen als kruissnelheid, maar regelmatig moet ik die zelf aanpassen. Een ‘resume’- functie ontbreekt.

‘Fout rijden kan gewoon niet’

De iX weegt dankzij zijn constructie 2.340 kg. Dat voel je in erg prettige rijeigenschappen, met een stevig, maar verfijnd veercomfort. Die massa wordt door twee elektromotoren (samen 240 kW/326 pk, vierwielaandrijving!) in beweging gebracht.

De accu van de gereden iX 40 meet 71 kWh, die aan de snellader tot 150 kW kan laden. Mooi, maar het gemiddelde stroomverbruik in normaal verkeer ligt tussen 22 en 24 kWh/100 km. Een rekensom bevestigt de actieradius van rond de 325 km maximaal, véél minder dan de WLTP-opgave (372-425) en naar mijn idee te beperkt voor zo’n auto. 

Conclusie De iX is sterk onderscheidend en in veel opzichten een typische BMW. Prachtig afgewerkt, technisch heel geavanceerd, al laat de bediening soms steken vallen. Door zijn uiterlijk is het een auto die niemand ontgaat. Daar moet je van houden. 

Delen