BMW X1
De naam klinkt als die van een geheim wapen in een spannend jongensboek, maar de X1 is ‘gewoon’ BMW’s meest compacte SUV.
Tekst: Bart van den Acker
Hij heeft dezelfde naam als zijn voorganger, maar toch is deze X1 een compleet nieuwe auto. In navolging van de 2-serie Active Tourer is dit het tweede model van BMW met voorwielaandrijving. BMW neemt een risico met het verlaten van de achterwielaandrijving als basisprincipe, want het merk laat hierdoor bewust een unique selling point vervallen.
Prijs vanaf € 37.317,- Bijtelling 21-25 procent
Met de hoge maatstaven van BMW als referentiekader ben ik dan ook minder enthousiast over de rijeigenschappen van de X1. Dit model mist de vanzelfsprekende superioriteit die ik van BMW gewend ben. Anders gezegd: de X1 rijdt te veel als willekeurig welke andere auto. Hij stuurt op zich fijn, maar soms voel ik krachten in het stuur die ik niet wil voelen in een BMW. De afstemming van het onderstel, met name vering en demping, volgt uit de keuze voor voorwielaandrijving. Daardoor is er nogal wat bandenlawaai. De X1 reageert wat mij betreft ook te hard op kleine oneffenheden; zelfs rijden over wegmarkeringen voelt niet prettig. En nee, dat geldt niet alleen voor de ‘Sport’-stand van de drie rijmodi, want ik heb consequent gekozen voor de comfortabele en zuinige stand ‘Eco Pro’. Jammer is dat ik die keuze elke keer dat ik de motor start opnieuw moet instellen.
Uiterlijk is de X1 een imposante verschijning en je moet echt weten wáár je op moet letten om ’m in het verkeer van de grotere X3 te kunnen onderscheiden. In een auto van dit kaliber had ik een achteruitrijcamera verwacht, want dat vergroot de overzichtelijkheid bij inparkeren aanzienlijk.
Dit model mist de vanzelfsprekende superioriteit die ik gewend ben
Het interieur is typisch BMW: het dashboard is fraai afgewerkt en indrukwekkend, de combinatie van draai-drukknop en beeldscherm voor allerhande functies werkt mooier en beter dan bij andere merken. Mijn kritiek betreft vooral details, zoals de niet heel handige boordcomputer en de koelwaterthermometer die daarin zit verscholen. Voor vier volwassenen is de X1 ruim genoeg en de bagageruimte is met ruim 500 liter inhoud ook zeker niet karig.
Ik reed de X1 met de op één na kleinste dieselmotor (2,0, 110 kW/150 pk), die voor normaal gebruik krachtig genoeg is. Dit motorblok is bekend uit andere modellen. Buiten de auto klinkt hij wat rauw, binnen wordt dat geluid goed gedempt. De achttraps automaat werkt briljant, ook de snelle reactie van het stop-startsysteem valt op. Bovendien zorgt de combinatie motor/automaat er mede voor dat ik een praktijkverbruik van 1 op 17,9 scoor. Voor een auto als deze is dat bijzonder zuinig.
Conclusie: de nieuwe X1 moet opnieuw de strijd aangaan met sportieve SUV’s net boven de middenklasse. Mede door de lage uitstoot is de prijsstelling concurrerend met andere merken, maar is het nog wel een échte BMW?