Chat-psychologie

Gz-psycholoog en ondernemer Gijs Coppens wil binnen zijn praktijk iPractice een nieuw vakgebied ontwikkelen: chat-psychologie.

Tekst: Martijn Reinink | Beeld: De Beeldredaktie/Diederik van der Laan

Voordat hij in de zorg belandt, heeft Gijs Coppens (37) al een carrière achter de rug. Na zijn studies werktuigbouwkunde en management van technologie vertrekt hij naar Azië, waar hij een innovatief productiebedrijf in ledlampen opzet. “We waren een van de eerste, nog voor Philips, met een dimbare ledlamp.” In zijn rol als leidinggevende merkt de ingenieur hoe belangrijk psychologie is in teamprocessen en bij beslissingen. “Daardoor ontstond de behoefte om me daarin te verdiepen.” Waar een opleiding tot arbeidspsycholoog voor de hand ligt, besluit Coppens óók klinische psychologie te studeren. “Ik wilde me zo breed mogelijk ontwikkelen, en de zorg heeft me ook altijd geprikkeld.”

Die prikkel blijkt uiteindelijk zelfs zo sterk, dat Coppens het bedrijfsleven vaarwel zegt voor een toekomst in de zorg. In het OLVG specialiseert hij zich tot gz-psycholoog, waarna hij in de revalidatie en de psychiatrie werkt. Met plezier, alleen kan hij er zijn innovatiedrang niet kwijt. “Als het gaat om interventies, om wát we doen, dan wordt er veel ontwikkeld, maar in hóe we dat doen, zit bijna geen ontwikkeling. Het is ook moeilijk om in het huidige, overbelaste systeem ruimte te vinden om een compleet nieuw deel van het vak te ontwikkelen.” Want dat is wat hij voor ogen heeft; Coppens noemt het ‘chat-psychologie’. “Als aanvulling op face-to-faceconsulten”, benadrukt hij. “Ik heb de taken van een hoofdbehandelaar in kaart gebracht en gekeken: bij welke daarvan kunnen software, een patiënt zelf en/of een online psycholoog een rol spelen? Dat kan bijvoorbeeld bij het registreren van gedrag, bij educatie en bij feedback op oefeningen.” 

‘Het zijn vooral millennials, maar we hebben ook 70-plussers op de chat’

Om zijn ideeën ten uitvoer te brengen, richt Coppens in januari 2019 iPractice op. Met drie ‘gelijkgestemde’ gz-psychologen en een programmeur gaat hij van start. Een jaar later heeft hij drie programmeurs en vijftien psychologen op de payroll staan, inclusief vijf jonge psychologen in opleiding tot chat-psycholoog. “Het is lastig om na de master klinische psychologie in opleiding te komen tot gz-psycholoog. Bij ons kunnen deze nog niet BIG-geregistreerde psychologen ervaring opdoen. Tegelijkertijd leiden we ze volgens de evidencebased-methoden op, die we direct vertalen naar de chat, een omgeving met een andere dynamiek dan de spreekkamer.” Op termijn hoopt Coppens op een aantal strategische plekken in het land een fysieke locatie te openen, maar vooralsnog zit iPractice alleen in Amsterdam. Omdat 80 procent van de behandelingen blended care zijn, komen de meeste patiënten dan ook uit die regio. “Het zijn vooral millennials, maar we hebben ook 70-plussers op de chat.” De overige 20 procent – die alleen via chat en video contact heeft – woont door het hele land. 

Geen wachttijden

“We kijken naar psycholoogdichtheid: in regio’s waar weinig verwijsmogelijkheden zijn, brengen we iPractice onder de aandacht. We hebben geen wachttijden. Als een huisarts een patiënt verwijst, kan diegene dezelfde dag nog de online intake doen. Daardoor hebben we voor de tweede afspraak, face-to-face of via video, al veel feitelijkheden verzameld. Het afgelopen jaar is de administratielast van onze gz-psychologen met 50 procent verminderd en de behandelcapaciteit met 40 procent vergroot. Bovendien merken we dat patiënten via de chat meer delen dan in de spreekkamer, wat de behandeling ten goede komt.” iPractice werkt nu nog contractvrij. “Maar ik hoop deze resultaten snel met zorgverzekeraars te kunnen delen.”