Sneller een artsenverklaring

ondernemen / een app die uren administratietijd spaart

Twee aiossen cardiologie zetten hun ict-skills in om het invullen en versturen van ZN-formulieren makkelijker te maken.

Dure tijdverspilling, die ZN-formulieren”, zegt aios cardiologie Lida Feyz als ze de artsenkamer in het Erasmus MC binnenkomt. Het is begin augustus. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft net aangekondigd dat er een artsenverklaring moet worden ingevuld voor alle patiënten die het medicijn Entresto gebruiken. Nieuwe patiënten én de tienduizenden die het al jaren gebruiken. Het leidt tot een ‘stormvloed aan administratie’, frustratie onder cardiologen en veel paarse krokodillenstempels op ZN-formulieren.

“Kunnen jullie hier geen app voor maken?”, vraagt Feyz aan collega-aiossen Laurens Swart (33, rechts op de foto) en Aaram Omar Kader (32, links), van wie ze weet dat ze zich met digitalisering bezighouden. Swart heeft een eigen roosterapplicatie voor artsen ontwikkeld. Omar Kader is betrokken bij een applicatie die zorgverleners ondersteunt bij leveren van digitale zorg. 

De twee geven gehoor aan de noodkreet. “De meeste van die ZN-formulie­ren zijn echt een wassen neus”, zegt Swart. “Maar die formulieren gaan niet verdwijnen, dus dan moeten we het in­vul­len maar zo makkelijk mogelijk maken.” Na werktijd bouwen de aiossen aan een website die daarvoor moet zorgen. En daar gaan ze mee door als de beslissing van ZN rondom Entresto wordt teruggedraaid. “Want nog steeds gaat het om duizenden verklaringen per jaar die specialisten en huisartsen moeten invullen, ondertekenen, scannen en mailen naar de apotheek.”

Verre van ideaal

Artsen geven ook wel de patiënt, om tijd te besparen, een geprint formulier mee, zodat die het bij de apotheek kan afgeven. “Maar ook dat is verre van ideaal”, weet Kader. “Formulieren raken kwijt of worden onleesbaar omdat ze gekreukt uit jaszakken komen. En omdat het recept zelf wél via het EPD wordt verstuurd, krijgen we regelmatig, voordat de patiënt het medicijn heeft kunnen afhalen, al een mail van de apotheek dat de artsenverklaring ontbreekt.”

Na vier weken bouwen en finetuning gaat zneller.nl in oktober live. Huisartsen en medisch specialisten kunnen gratis een account aanmaken, waarbij ze eenmalig hun gegevens invullen en hun handtekening zetten. Na het inloggen klikken ze het ZN-formulier aan dat ze nodig hebben. Ze vullen naam en geboortedatum van de patiënt in en kiezen de juiste indicatie. De rest wordt automatisch ingevuld. Vervolgens generen ze het ZN-formulier en versturen ze het vanaf het e-mailadres van het ziekenhuis of de praktijk naar de apotheek. “We hebben een database met inmiddels duizend apotheken. Zit de juiste apotheek er niet tussen, dan kan de gebruiker zelf een e-mailadres intikken. Dan voegen wij die apotheek toe.”

De apotheek ontvangt een gecodeerde link naar een pdf-bestand met het ZN-formulier. “In die link zitten de patiëntgegevens veilig opgeslagen”, zegt Swart. “Wij bewaren die gegevens dus niet.” Op dit moment heeft Zneller ruim 600 gebruikers die in drie maanden 1800 ZN-formulieren hebben gegenereerd. “Daarmee besparen we dus nu al uren administratietijd.” De oprichters verdienen er niets aan (‘Dat willen we ook niet’), maar om de volgende stap te zetten, is wel geld nodig. “We hopen deze tool uiteindelijk in het EPD te integreren, zodat de artsenverklaring automatisch meegaat met het recept.”

Delen