Dokter aan boord – Captain Pipe

Na een oproep eerder dit jaar om over uw ervaringen als ‘Dokter aan boord’ te vertellen, stroomde de redactiemailbox van Arts en Auto vol. Van een extra tussenlanding tot een paracetamolletje, u maakt het allemaal mee. Dit is de bijdrage van Ed en Liouck Peperkamp. Klik hier voor andere vliegverhalen.

 

In 1973 werkten mijn vriendin (later echtgenote) en ik – pas afgestudeerd arts – korte tijd op de bovenwindse eilanden voor het gouvernement van de Nederlandse Antillen. Zo werd er ook waargenomen voor de huisarts op Saba (700 inwoners). De werkzaamheden hielden een aantal vluchten tussen de eilanden in, waarvan enkele met piloot ‘Pipe’, waarvan algemeen bekend was dat het een oud-gevechtsvlieger van Franse komaf was.

dob03-Captain-Pipe

Klik op de afbeelding om het artikel te lezen. (pdf)

Op een vlucht met hem van Sint Maarten naar Saba, met tussenlanding op het vliegveld(je) van Saba, bevonden zich in het kleine vliegtuigje een aantal opvallend netjes geklede heren die samen met een gezette man van een jaar of vijftig een gezelschap vormden.

Deze man was gedurende de korte vlucht opvallend onrustig en werd voorafgaand aan de landing op Saba bleek en begon sterk te transpireren. Omdat bekend was dat ik kort daarvoor als waarnemer op Saba had gewerkt, werd verzocht of ik de man direct na stilstand van het vliegtuig kon beoordelen.

Op het platform van het vliegveld werd hij uit het vliegtuig gehesen en op de tarmac gelegd, waarna ik hem onderzocht. Ondertussen deed een van de ‘nette heren’ zijn verhaal: zij vormden een delegatie van de rechtbank op Curaçao, officier, advocaat, rechter, griffier, politiemannen, onderweg naar Sint Eustatius met de verdachte, ‘onze patiënt’ voor een reconstructie en rechtszitting ter plekke.

De patiënt had verschijnselen die naar mijn idee goed zouden kunnen passen bij een hartinfarct, zodat ik de piloot die het onderzoek als geïnteresseerde toeschouwer – inclusief de gebruikelijke brandende pijp – had gadegeslagen, adviseerde niet met hem verder te vliegen naar Sint Maarten.

Zijn commentaar: ‘No problem, I have flown with corpses before!’

Een dag later op Sint Eustatius zagen we de heren in de lokale ‘rechtbank’; alles leek met een sisser afgelopen… Gemiste diagnose?

Na de oproep in Arts en Auto namen wij contact op met Winair, de maatschappij die destijds de luchtverbindingen tussen Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius onderhield. We deden dat om meer gegevens over deze piloot (pdf)te krijgen die wij, en veel mensen op de bovenwinden alleen kenden als Pipe. Winair stuurde ons de volgende informatie: de naam van de piloot was José Dormoy. Hij werd koninklijk onderscheiden voor zijn vluchten voor het koningshuis en op de Antillen is een postzegel met zijn beeltenis verschenen. Ooit vloog hij een vliegtuig met de afbeelding van een pijp op het staartstuk, en na zijn overlijden in 2007 is een vliegtuig van Winair “The Spirit of José Dormoy” genoemd.

Ter verdere informatie en voor beter begrip van de situatie is het de moeite waard op YouTube een landing op Saba te bekijken.