Dacia Duster

De nieuwe Dacia Duster lijkt sprekend op zijn voorganger. Toch is deze ingrijpend vernieuwd en in veel opzichten een aanzienlijke stap vooruit.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Dacia

 

De Duster is vernieuwd en toch zichzelf gebleven. De wielbasis is namelijk exact identiek aan die van zijn voorganger en de basismaten lengte, breedte en hoogte verschillen slechts minimaal, maar alle vormen, lijnen en details hebben een verandering ondergaan, waardoor de auto een stuk moderner oogt. Hij heeft een fraai front, stoere details en achterlichten die sterk doen denken aan die van concurrent Jeep Renegade; zelfs de hoek die de voorruit maakt ten opzichte van de motorkap is anders (vlakker). Ik durf het wel een SUV te noemen – hij is er ook met vierwielaandrijving –, maar net als alle andere modellen van het merk Dacia kent de Duster een prettig no-nonsense imago: ‘meer heb je niet nodig’.

Prijs vanaf € 19.280,- Bijtelling 22 procent

Het interieur is ruim genoeg voor vier volwassenen. Het geheel ziet er nu een stuk moderner uit en feitelijk kom je in deze auto weinig tekort. Ongewild ontstaat de neiging op zoek te gaan naar ‘verdediging’ voor het feit dat een Dacia nog altijd behoorlijk scherp is geprijsd. Oké, in het interieur is vrij veel hard, zwart plastic gebruikt en er zijn details die we bij andere merken niet meer zien, zoals de met de sleutel afsluitbare tankdop, maar is dat erg?

Het in de testauto aanwezige multimediasysteem toont trots een logo (LG). Het werkt niet altijd logisch, maar ook daar is best mee te leven. Er zitten heel behoorlijke voorstoelen in, achterin is het ook goed uit te houden en de bagageruimte is met een inhoud van 478 liter een stuk groter dan die van soortgelijke auto’s. Opvallend is dat er nog een serieus reservewiel aanwezig is. Dat zit aan de onderkant van de auto in een frame en moet net als bij vroegere Franse auto’s met een wielmoersleutel met frame en al naar beneden worden geslingerd.

De grootste stap vooruit zit ‘m in de rijeigenschappen

Voor de aandrijving biedt de Duster geen keuze. De enige beschikbare motor is de 1,2 liter viercilinder benzinemotor, die sinds 2014 ook al in het vorige model zat, in combinatie met een mooi precies schakelende zesversnellingsbak. Met 92 kW (123 pk) is die motor krachtig en soepel genoeg om vlot met de 1.275 kilogram wegende Duster op pad te gaan. In deze (prijs)klasse vind ik dit een heel acceptabele propositie. Onder wisselende omstandigheden, maar met veelvuldig gebruik van de cruise control, kwam ik aan een gemiddeld verbruik van 1 op 13,5. Geen wereldrecord, maar lang niet slecht.

De grootste stap vooruit van deze Duster ten opzichte van de vorige, zit ’m vooral in de rijeigenschappen. Hij biedt een zeer behoorlijk rijcomfort, op kruissnelheid is hij aardig stil en ook de besturing en het hele weggedrag blijven vrij van kritiek.

Conclusie: wie kiest voor de nieuwe Duster hoeft zich allerminst te verdedigen. Voor wie geen extreem hoge eisen stelt, is dit een prima auto voor een relatief scherpe prijs.