De macht van de zorgverzekeraar
Hebben de zorgverzekeraars in Nederland te veel macht? Arts en Auto blogger Dienie Koolen-Goossens vindt van wel. In haar blog van 15 oktober reageerde ze op uitspraken van Theo Langejan in een interview met Zorgvisie. De bestuursvoorzitter van de Nederlandse Zorgautoriteit zegt daarin dat het goed is dat de verzekeraars macht hebben. Koolen-Goossens vindt dat er geen sprake is van gelijkwaardige macht maar dat zorgverzekeraars eenzijdig eisen opleggen. Uit de vele reacties op haar blog blijkt bijval, maar er is ook een opvallend tegengeluid.
Een patiënt schrijft dat het juist goed is dat de zorgverzekeraars in Nederland zo veel macht hebben. Dat is volgens hem belangrijk om de kostenontwikkeling in de zorg tegendruk te geven: “Als de zorguitgaven blijven stijgen in het tempo van de laatste tien jaar, dan betaalt een doorsnee gezin in 2040 zowat de helft van het bruto inkomen aan zorg.” Dat zorgverleners zeuren over de macht van de verzekeraars getuigt volgens de schrijver van weinig inzicht en maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel en hij noemt het egoïstisch.
In het interview met Zorgvisie zegt Langejan dat wat hem betreft zorgverzekeraars en ziekenhuizen met elkaar mogen afspreken wat ze willen. Vergaande eisen van zorgverzekeraars, zoals invloed in het ziekenhuisbestuur, zijn wat hem betreft niet verboden en constructies waarin met opzet erg lage of erg hoge prijzen worden afgesproken evenmin. Zorgondernemer en logopedist Koolen-Goossens stelt in haar blog dat er in de praktijk echter nauwelijks sprake van gelijkwaardige onderhandelingen, afspraken of constructies, maar dat veel zorgverzekeraars eenzijdig eisen opleggen en dat de zorgverlener mag tekenen bij het kruisje.
Het artikel van Dienie Koolen-Goossens leidde tot een verhitte discussie op onze site. Duidelijk is dat het onderwerp een gevoelige snaar raakt. In meerderheid blijkt uit de reacties herkenning en bijval voor haar standpunt. Maar er zijn dus ook andere meningen. Wat vindt u? Hoe ver reikt de macht van de zorgverzekeraar? Kunt u uw werk nog goed uitvoeren of zit de verzekeraar u te dicht op de huid? Ik hoor graag uw mening.
6 reacties
Neen, ik kan niet anders dan zeer tevreden zijn over de aangeboden contracten van ‘zorg’ verzekeraars. Allemaal heel redelijk en billijk en altijd bereid om deze aan te passen. We hebben ze dan ook allemaal ruim op tijd getekend opdat de verzekerden kunnen kiezen op basis van kwaliteit. Daar ging het toch om? Nou dan.
Het is inderdaad doodnormaal om een contract op te leggen waarin een Nacalculatie beding wordt afgdwongen: als het budget voor extramurale farmacie wordt overschreden behoudt Achmea zich het recht voor om achteraf de gecontracteerde zorgaanbieders, partners in crime, met een korting te treffen: een nacalculatie a la MBI van de Minister zelf.
We hebben dit direct aan onze eigen leveranciers voorgelegd en die vonden het ook een prima idee. Zodra Achmea de korting met terugwerkende kracht doorvoerd mogen wij bij AH, Shell, Uneco, Dunea, Wooncorporatie, Renault, e.a. een gelijke korting doorvoeren.
Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan? Accepteer het KISS principe. Lean en Mean.
We hebben alle contracten dan ook getekend. Behalve de Kunst en Hulpmiddelen. Nacalculatie en profielen en Chinese prijzen alsof wij in China wonen gingen wat al te ver. Dat vonden Albert Heijn en Shell ook. En die kunnen het weten.
Via Google kan je virtueel de wereld binnen halen, maar als je vergeet dat je in Nederland woont ga je nat als je prijzen uit Bhutan, China of Mali denkt te kunnen krijgen in Nederland.
BigMac index of de Billy Index is bij ‘zorg’verzekeraars onbegrepen. We gaan wel eens langs om het hen uit te leggen.
Tevredenheid alom dus. Geen woord van kritiek op verzekeraars of het zorgstelsel. Het werkt en ze werken ook.
KISS.
De journalist/redacteur van Arts&Auto weet er alles van.
SCP rapport laat zien wat ‘zorg’verzekeraars en zorgstelsel er werkelijk van bakken: ……..
We worden verzocht positief en constructief te zijn en te blijven.
Zo niet, dan kan je naar een contract fluiten.
Een beetje redacteur die zich verdiept in de materie weet van de hoed en de rand. Gevaren en ontwikkelingen van het systeemmodel Zorgstelsel 2006 zijn voorspelt door experts en in de Memorie van Toelichting door de Minister gesust: “neen, er zouden geen USA toestanden komen in Nederland”.
Maar ze zijn er wel. Afwentelen, afschuiven, doorschuiven, uitstellen, onthouden, verzwijgen e.d. zijn anno 2013 schering en inslag in Nederland. Gelijk in de USA jaren 80 en 90 vorige eeuw.
Zoals voorspelt en door SCP bevestigt.
NZa en ACM kijken de andere kant op, op aanwijzing van de Minister.
Hapklare brokken vraagt de redacteur en neemt nog een slok.
anh jansen
22 oktober 2013 / 21:34Meneer Jansen, welk SCP-rapport bedoelt u precies?
Flip Vuijsje
23 oktober 2013 / 09:16http://www.scp.nl/english/Publications/Publications_by_year/Publications_2012/Countries_compared_on_public_performance
Staat ook op skipr.
SCP: ‘De Nederlandse zorg is ondermaats´
De prestaties van Nederland op het gebied van de gezondheidszorg zijn onder de maat. Dit staat in een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) dat woensdag 9 mei 2012 is gepresenteerd. In het rapport worden verschillende publieke sectoren van 28 OESO landen vergeleken.
De Nederlandse gezondheidszorg scoort in het rapport een 4,5. (Advertentie) Daarmee staat Nederland op een gedeelde zestiende plaats, samen met Oostenrijk en Slovenië.
Japan staat met een 9,0 bovenaan de lijst, gevolgd door Zweden (8,1), Zwitserland (7,5), Noorwegen (7,2) en Australië (6,7). Onderaan staan Estland (1,5), Hongarije (1,0) en Slowakije (0,4).
– See more at: http://www.skipr.nl/actueel/id10972-scp-de-nederlandse-zorg-is-ondermaats.html#sthash.5Ik9m7d1.dpuf
En lees de disclaimers; vergelijking tussen landen is eigenlijk onmogelijk. Alleen al de definitie van wat onder ‘Health’ wordt verstaan verschilt per land. Nederland stopt in haar cijfers allerlei ‘zorg’ die andere landen niet kennen en vervuilt de cure cijfers, die ziet OECD als “Health” met care kosten. Tevens vermening van verpleging met verzorging. Ook dat kennen andere landen niet. De 12 tot 14% zorgkosten van Nederland dient volgens de OECD dan ook met een korreltje zout te worden genomen; geschoonde cijfers voor de cure zijn veel en veel lager.
Lengte van wachtlijsten is een indicatie en let daarbij op het Nederlandse fenomeen om de wachtlijsten op te knippen om ze kleiner te doen lijken: de wachtlijsten zijn nimmer verdwenen en zijn langer dan ooit.
Trics en Trucs van de ambtenarij.
Het blijven statistieken!
En de OECD en het SCP zijn in het ongewisse over de sterftecijfers in NL Ziekenhuizen. 10% onnodige, vermijdbare, door de verleende zorg veroorzaakte sterfte is de norm in Nederland.
En hoe zit het met de sterfte binnen 30 dagen na ontslag uit het Ziekenhuis?
Zonder deze cijfers is de kwaliteit van de zorg in Nederland al onder de maat.
En aan de OECD/SCP cijfers kan niet worden getwijfeld, met de slag om de arm wegens de vervuiling van data. Hun disclaimer is van een andere orde dan die van het EHCI die de ZN/ZN-leden en VWS bewindslieden en VVD politici zo graag aanhalen: die disclaimer stelt dat het EHCI niets mag zeggen over de kwaliteit van een Zorgstelsel, maar dat toch doet.
Zo zet je een Frame in de markt.
OECD/SCP hebben dat Frame netjes onderuit gehaald. En daarna bleeft het stil.
Wellicht dat Flip en Frank wat op de trom kunnen slaan?
ANH Jansen
23 oktober 2013 / 10:02Denkt u nu echt dat de door u aangehaalde ‘patient’ een patent is? Kijk nog eens goed en u ziet een reactie die afkomstig is van een zorgverzekeraar.
Hans Donkeer
24 oktober 2013 / 07:50opvallend weer die twijfel aan mijn patient zijn. Wie niet voor mij is, is tegen mij. Ik herhaal ik heb nooit bij een verzekeraar gewerkt en zal dat ook niet doen.
Ik ben wel blij dat verzekeraars voor mijn belangen opkomen. Zonder een beetje tegenmacht gaan de zorgkosten door het plafond.
Gerome Cat
24 oktober 2013 / 13:11Beseft G Cat eigenlijk wel dat verzekeraars nu al doen aan risico selectie? Dat heeft de NZa vastgesteld in haar Marktscan. En dat met een nagenoeg 100% risico verevening.
W vd Ven e.a. economen maken zich druk over de gevolgen van de afschaffing van alle ex poste en de Na calculatie de komende jaren/jaar; dan gaan verzekeraars voor bijna 10% risico lopen. De ex ante verevening is nimmer optimaal. Dat is ook de bedoeling. Grote gevaar is dan dat verzekeraars daadwerkelijk de bij voorbaat verlieslatende verzekerden gaan weren. Daar zijn volop trics en trucs voor. De economen van kaliber vd Ven, Schut, Cutler, Kongstved e.a. hebben er dikke handboeken over vol geschreven.
De grootste tegenmacht is nog altijd de Overheid zelf. G Cat lijkt dat over het hoofd te zien of hij begrijpt het systeemmodel niet helemaal. Budget wordt bepaald door Min VWS en Min Fin aan de hand van ramingen van het CPB. De door Min VWS berekende theoretische rekenpremie is het plafond voor de nominale premie van de private verzekeraars die voor eigen rekening en risico zouden moeten werken. In het Nederlandse hybride model is dat niet zo. De verzekeraars zijn uitvoeringsorganen. Niets meer en niets minder. Dure uitvoeringsorganen. Zij vallen niet on de WNT.
Volgens de Minister in haar kamerbrieven wegens de speciale, zware, maatschappelijke taak die de verzekeraars op zich hebben genomen. Na een lobby campagne van 60 jaar.
Zo zie je maar wat geduld en volharding kan opleveren.
En zolang de verplicht verzekerden niet klagen is er volgens de NZa niets aan de hand.
Prima geregeld zo. Apeldoorn hoeft nog niet te worden gebeld. Maar ja, als je Apeldoorn belt, krijg je Achmea aan de lijn.
ANH Jansen
24 oktober 2013 / 17:31